performancetentoonstelling

Resonance

Van 02-04-2005 t/m 05-06-2005


Hedendaagse performancekunst

Franko B., Yael Davids, Hayley Newman, L.A. Raeven, Francesca da Rimini, Sterling Ruby en David Still

Tijdens Opening 1 april Resonance om 18.30 uur live-performance van Carolina Feix, Heaven is a Place that starts with 'H'

De laatste jaren is er een hernieuwde interesse in performance kunst ontstaan. Resonance toont verschillende performances waarin de ideeën en strategieën uit de klassieke performance kunst terug te vinden zijn. Tevens staat de zoektocht naar andere benaderingen en nieuwe methodes centraal. De aandacht in Resonance gaat allereerst uit naar hedendaagse kunstenaars die het lichaam als uitgangspunt nemen om hun concepten te presenteren. Voor hen is het lichaam het instrument bij uitstek om het 'menselijke zijn' en het leven te ervaren, te onderzoeken en uit te beelden.
Maar wat gebeurt er als de performance voorbij is? De tweede lijn in de tentoonstelling wordt gevormd door de wijze van documentatie. De waarde van fotografie en video is al vaker genoemd in relatie tot performance. In plaats van de directe aanwezigheid van het publiek laat de kunstenaar alleen dat zien aan het publiek wat hij of zij wil. Het cruciale moment wordt hierdoor uitgelicht of vergroot weergegeven. De gemeenschappelijke ervaring van de live performance wordt ingewisseld door de individuele belevenis. Hiermee richt de tentoonstelling zich tevens op de vraag in hoeverre het live element nog wel als kenmerk van performance kunst gezien kan worden.

In het live programma van Resonance staat juist de kwestie naar de gemeenschappelijke ervaring van live performance centraal. Ondanks het feit dat het idealisme en het emancipatorisch - vernieuwende element uit de performance kunst is verdwenen, lijkt deze vorm op een krachtige, hernieuwde belangstelling te mogen rekenen. Hoe ziet een eigentijdse performance eruit, waarin verschilt ze van haar archaïsche voorgangers uit de jaren zestig en zeventig en hoe proberen de kunstenaars het interesse en de aandacht van hun publiek te winnen dat zoals de kunstenaars zelf bekend is met de geschiedenis van de performance kunst?
De performances vinden op verschillende plekken plaats, o.a. Nederlands Instituut voor Mediakunst en Paradiso. Ze worden geregistreerd op video en daarna vertoond in de tentoonstelling Resonance. Het live gedeelte zoekt hiermee als vanzelf aansluiting bij de tentoongestelde 'performancevideo-installaties'.



PROGRAMMA LIVE PERFORMANCES

Carolina Feix, Heaven is a Place that starts with 'H'
Datum: 1 april tijdens de opening van de tentoonstelling Resonance
Plaats: Nederlands Instituut voor Mediakunst
Aanvang: 18.30 u.
Toegang: gratis
Het werk van Carolina Feix (DE, 1976) doet denken aan de radicale werken uit de vroege jaren van de performance kunst. Lichamelijkheid, agressie, confrontatie en macht zijn haar instrumenten om toeschouwers uit te dagen en te manipuleren. Ze probeert de privacy van wildvreemden in te pikken door in hun kleding, bed en gedachten te kruipen. Haar extreme performances lokken vaak reacties op bij het publiek geboren uit verbazing en machteloosheid. Voor de opening van de tentoonstelling Resonance maakt zij een nieuwe performance.

Lars Eijssen, Flower Piece # 1: the Effort
Datum: 28 april
Plaats: Stedelijk Museum / Club 11
Aanvang: 20.00 uur
Toegang: gratis
In zijn performances zet Lars Eijssen (NL, 1967) zang, dans, mode, licht en styling in. Was de Romantiek in de negentiende eeuw een reactie op de Industriële Revolutie en de Verlichting, nu vormt de authentieke beleving een reactie op de vervlakking in onze beeldcultuur. Eijssen houdt vast aan de beeldtaal van onze hypergestileerde werkelijkheid, maar hoopt door de volledige overgave van zang en dans eveneens intense gevoelens bij de kijker los te maken. Voor Resonance zal Lars Eijssen een nieuwe performance maken, Flower Piece #1: the effort, waarin de elementen gerangschikt worden als in een bloemstuk. De zangers, dansers en het decor smelten samen in een bewegende schilderij.
http://members.chello.nl/eijssen/
http://www.cascoprojects.org/
http://www.mediamatic.net

Javier Núñez Gasco, Immolation
Datum: 12 mei
Plaats: Paradiso
Aanvang: 00.30 u.
Toegang: 6,-
De vertwijfeling over de positie van zichzelf als kunstenaar in de maatschappij is het centrale thema in het werk van Javier Núñez Gasco (ES, 1971). In zijn performance Immolation loopt hij met onbloot bovenlichaam een nachtclub binnen. Door de rode riem met flessen bier die hij om zijn heupen heeft hangen lijkt hij op een politieke martelaar vlak voor zijn zelfmoordactie. Terwijl de beats van de muziek pompen en je mensen om hem heen hoort lachen en praten lijkt Gasco zich in een roes te bevinden. Hij drinkt de ene na de andere fles en bevindt zich op een eenzaam pad waar hij aan het einde bewusteloosheid vindt. In zijn werk bereikt hij door geestelijke en lichamelijke uitputting het 'persoonlijke paradijs' zoals elke martelaar het zoekt.

Yanick Fournier, V_game02_performance
Datum: 17 mei
Plaats: Nederlands Instituut voor Mediakunst
Aanvang: 20.30 u.
Toegang: 3,50 / 2,50
Yanick Fournier (CH, 1978) probeert in zijn performances de esthetiek van computerspelen uiteen te zetten. Het werk dat hij laat zien tijdens Resonance is genaamd V_game02_performance waarin hij zich baseert op de bloederige en zweterige strijd in de boksring. Twee boksers strijden met elkaar om de winst, maar zij hebben daar zelf geen controle over. Hoewel zij degenen zijn die de klappen uitdelen en ontvangen, zijn het twee mannen buiten de ring die hun bewegingen sturen. Een bewakingscamera legt de machteloosheid en het automatisme van het spel buiten en binnen de ring vast.
www.khm.de/~yanick/index.html

Tijdens >50% Beeld>>>>>>performance
video/film van: Joanna Rytel, Sterling Ruby

Olav Westphalen, Simple Pleasures
Datum: 5 juni
Plaats: Nederlands Instituut voor Mediakunst
Aanvang: 16.00 u.
Toegang: gratis
Kunst moet volgens Olav Westphalen (DE, 1963) niet te serieus genomen worden en hijzelf soms ook niet. Deze kunstenaar bewandelt een middenweg tussen kunst en het dagelijks leven, zijn performance is een samenspel tussen realiteit en fantasie. Hij neemt vol cynisme de tradities in de kunst op de hak, maar kan daarna weer een serieuze reflectie geven op kunstkritiek. Van kunstenaar tot komiek, stripheld of tijger, bolleboos en schoffie, zijn rollenspellen zijn zo snel als zijn humor. Al deze contrasten creëren een spanningsveld en maken het tot een fascinerend optreden.

Ook worden er verschillende werken uit de collectie van het Nederlands Instituut voor Mediakunst en De Appel getoond.

Lezingenprogramma Nederlands Instituut voor Mediakunst i.s.m. De Appel

Verschuivingen in theater, dans en performance kunst
Met: Moniek Toebosch (Das Arts) en Jeroen Fabius (Dance Unlimited)
Datum: 12 april
Plaats: Nederlands Instituut voor Mediakunst
Aanvang: 20.30 u.
Toegang: 3,50/2,50

Re-enactment
Met: Marga van Mechelen (UvA) en Sven Lutticken (kunstcriticus)
Datum: 19 april
Plaats: Nederlands Instituut voor Mediakunst
Aanvang: 20.30 u.
Toegang: 3,50/2,50

Performance heden en verleden
Datum 26 april
Plaats: De Appel
Aanvang: 20.00 u.
Toegang: 5,-

Reserveren programma Nederlands Instituut voor Mediakunst: 020 6237101 of info@nimk.nl
Reserveren programma De Appel: 020 - 6255651 press@deappel.nl


Openingstijden: dinsdag t/m zaterdag van 13.00 - 18.00 uur. open eerste zondag van de maand
Toegang 2,50 (1,50 met korting)

Extra openstelling: Museumweekend zondag 10 april en tijdens de Kunstrai zondag 15 mei

Met dank aan:
De Mondriaan Stichting, VSBfonds, SMCS, Paradiso, BeamSystems
recensie resonance 8 Weekly