Case studies


Om meer inzicht te krijgen in de problemen die de presentatie, registratie en documentatie van multimedia installaties met zich mee brengen zijn het ICN en het Nederlands Instituut voor Mediakunst een inventarisonderzoek gestart naar de internationale stand van zaken. De reinstallatie van de installatie A Virus of Sadness. The Virulence of Loneliness (1990) van Lydia Schouten functioneerde als eerste casestudie binnen het onderzoek. Binnen dezelfde context werd in oktober 2002 een internationaal programma van lezingen en een expertmeeting over de musealogische problemen met betrekking tot de aankoop van multimedia installaties, gehouden. De lezingen werden gegeven door specialisten van het Guggenheim Museum te New York, de London Tate Gallery en het San Francisco Museum van Moderne Kunst.

Op basis van de bevindingen van de eerste case studie en de expert meeting, is het Nederlands Instituut voor Mediakunst een onderzoek gestart naar de presentatie, registratie en documentatie van de volgende vier media installaties:

- 25 Caramboles en variaties. Verjaardagscadeau voor een 25-jarige (1979/1980) van Miguel-Ángel Cárdenas, collectie Stedelijk Museum Amsterdam.
- Outside Inside (1982) van Elsa Stansfield en Madelon Hooykaas, collectie kunstenaars.
- Are You Afraid of Video? (1984-1994) van Servaas, collectie Stedelijk Museum Amsterdam.
- A Word of Welcome (1997-2007) van eddie d, collectie kunstenaar.

Het onderzoek vond plaats in de context van de tentoonstelling: Dertig jaar Nederlandse Videokunst 3 en het project 404 Object not found. What remains of media art. De redenen voor de exacte keuze van deze vier installaties waren bijvoorbeeld; de verscheidenheid van de individuele werken en de mate van complexiteit van de gebruikte technologie.

Het doel van het onderzoek was onder andere het vinden van een antwoord op de volgende meer algemene vragen:
- Welke aspecten spelen een rol in de conservering en reinstallatie van multimedia installaties?
- Wat zijn de criteria voor conservering en reinstallatie?
- Welke esthetische en technische elementen zijn essentieel en moeten worden behouden, om zeker te zijn dat de integriteit en de betekenis van het werk in tact blijven tijdens toekomstige presentaties?
- Hoe kan een installatie geregistreerd en gedocumenteerd worden?
- Welke technische 'know-how' is noodzakelijk om de mogelijkheid tot toekomstige presentaties van de installaties te waarborgen?

Voor de reinstallatie van de werken in kwestie bij de tentoonstelling 'Dertig jaar Nederlandse Videokunst', werd gekozen om zo veel mogelijk uit te gaan van de wensen van de kunstenaar. Elke installatie werd opgebouwd in samenwerking met, of door de oorspronkelijk maker.'4