Educatieve activiteiten zijn gestopt met ingang van 1 januari 2013



Workshop SOUNDWWWALKS
ism Bernhard Garnicnic

Tijdens de workshop maken leerlingen kennis met een recent fenomeen op het internet: Soundwwwalks. Leerlingen maken tijdens de workshop ook zelf hun eigen soundwwwalks en leren op een heel andere manier te zoeken en te werken met het internet.
Het internet is uitgegroeid tot het grootste geluidsopname archief. Door de voortdurende uitbreiding van websites zoals Youtube, Vimeo, Freesound en Soundcloud is het moeilijk voor de stellen dat er geluiden zijn die we niet online kunnen vinden. Tegelijkertijd zijn internet browsers een alomtegenwoordig hulpmiddel geworden in ons dagelijks leven. Ze zijn de primaire interface geworden voor onze media ervaringen en het meest gebruikte middel om onze esthetische beleving van het web te structureren.

Soundwwwalk performances zijn een opkomend genre van live, browser gebaseerde performances. Tijdens deze performances surft de kunstenaar op internet en geeft het publiek een rondleiding langs online te vinden geluiden. De performances en composities volgen allemaal de principes van het online Soundwwwalks Manifest: "All sound sources must be played in a browser, must not be self-produced and must be publicly accessible." Zo blijven alle performances volledig toegankelijk, kunnen ze door iedereen overal gereproduceerd worden, zolang er maar een internet verbinding is. De workshop biedt een introductie in het Soundwwwalks format en andere hedendaagse op internet gebaseerde geluidskunst activiteiten. Tijdens de workshop zullen we de leerlingen alle mogelijkheden laten zien om online geluid te vinden, te genereren en te manipuleren zodat je je eigen performance kunt opvoeren.

De workshop wordt gegeven tijdens de tentoonstelling YES, WE'RE OPEN!

Met dank aan: Het Amsterdams Fonds voor de Kunst



  



RONDLEIDING

Het Nederlands Institiuut voor Mediakunst organiseert een aantal tentoonstellingen per jaar. Dit kunnen zowel groeps- en thematentoonstellingen zijn als solopresentaties, retrospectieven of exposities in samenwerking met andere instellingen. Er worden bij elke expositie rondleidingen gegeven (op afspraak).



WORKSHOPS



# Workshop ‘VIBROBOTS’ door Kristina Andersen en Audrey Samson

De Vibro-Bots worden gemaakt door een motortje aan te sluiten aan een batterij en een onevenwichtig gewicht. De machine zal dan bewegen als een soort ‘defecte machine’. Elke leerling maakt zijn eigen robotje. Het verschil tussen de robotjes ligt aan de keuze van de poten: met een borstel maak je een ‘bristlebot’, met eetstokjes of paperclips een ‘jigglebot’, en met pennen een ‘drawbot’.
Het technische deel van het aansluiten van de electronica is eenvoudig (hierdoor is de workshop voor verschillende leeftijden en niveau’s toegankelijk). Het moeilijke deel is het design: Wat gaat je robot doen? Wie zal het zijn? Is het compact en krachtig? Of klein en fragile?
Het lichaam van de robot bepaalt hoe het beweegt en wat het doet. De robotjes worden gemaakt van allerlei gerecycled materiaal, piepschuim en staal, tandenstokertjes en stof. Iedere leerling kiest zijn eigen materialen en ontwerpt zo zijn eigen soort robot. Het kan een vechter worden, een danser, of schoonmaker. Door dit proces verander je van consument naar maker, je krijgt een kans je eigen wensen uit te drukken. En zoals Kristina Anderson het zelf verwoordt:”if you can build this, you can build anything! And if you can build things, then you can play an active role in a world of things. And then everything can change, be modified, hacked, tailored to you and by you.
Welcome to the world of makers!

Iedere leerling krijgt zijn eigen, zelfgemaakte, bewegende robotje mee naar huis.

Vibro-bots zijn al door veel mensen gemaakt. Hier zijn een aantal voorbeelden te zien:
http://www.youtube.com/watch?v=rUSTXUis_ys
http://www.youtube.com/watch?v=Wf_3ZzirsMQ
http://www.youtube.com/watch?v=wFlXw91N9lo



# Workshop Electronic Jewelry door Kristina Andersen en Audrey Samson

Supertoffe science fiction of een outfit voor toekomstige feestjes?

Tijdens deze workshop zul je je eerste draagbare technologische sieraad maken. Door gebruik te maken van een geleidende draad en resistors, folie, LED’s en batterijen zal elke deelnemer een eigen licht of geluidsapparaatje maken dat op kleding, schoenen of tassen bevestigd kan worden.

Solderen of ingewikkelde gereedschappen zijn niet nodig om het apparaat in elkaar te kunnen zetten. In plaats daarvan worden de componenten aan elkaar verbonden met een geleidende draad. Dit betekent dat het technisch samenstelling eenvoudig is en je relatief gemakkelijk een elektrisch netwerk kunt bouwen dat gedragen kan worden als onderdeel van je outfit. De draad kan vastgeplakt worden op je huid of in je kleding genaaid worden. Omdat we werken met batterijen met een laag voltage zullen de apparaten altijd veilig zijn en gemakkelijk te bedienen.

Als eerste zul je je af moeten gaan vragen waar je het apparaat aan wilt brengen. Verstop je hem in je mouw of in de kraag van je jas of ergens anders? Is het ter decoratie of hebben de lichten en geluiden een specifieke betekenis voor je?

Wat voor soort apparaatje wil je maken? Wat wil je dat het gaat doen? Je bepaalt zelf hoe je de lichten en geluiden aan en uit kunt laten gaan. Wordt het subtiel of theatraal? Wordt het opzichtig of verborgen als een geheim? Activeren je eigen bewegingen de lichten en geluiden?

Zodra je dit hebt besloten, kun je de onderdelen voorbereiden en aan elkaar vastmaken. Zo bouw je het elektrische netwerk. De begeleiders kunnen je fantasie, indien gewenst, prikkelen met behulp van voorbeelden en ideeën en je helpen bij het in elkaar zetten van het apparaat. Doordat de materialen simpel zijn en het bouwproces eenvoudig is, kun je je snel toeleggen op wat je wilt maken en wellicht nadenken over wat deze stukjes technologie voor ons betekenen, nu en in de toekomst.

Met een klein beetje licht, geluid of beweging kun je een statement maken naar de buitenwereld en kun je anderen iets nieuws laten zien. Als je je kleding zou kunnen verstellen, de kleding die je nu aan hebt bijvoorbeeld, wat zou je willen dat het uitdraagt?




# Workshop Circuit Benden door Gijs Gieskes


Tijdens de workshop Circuit Bending bouw je elektronisch speelgoed om tot eigen gecircuitbende muziekinstrumenten. Circuit bending is het creatieve, kortsluiten van elektronische apparaten op lage voltages. Zoals batterij-aangedreven gitaar effecten, kinderspeelgoed en kleine digitale synthesizers. De nadruk wordt gelegd op spontaniteit en willekeur.De technieken van het circuit benden worden in verband gebracht met noise muziek, maar veel conventionele hedendaagse muzikanten gebruiken ook gecircuitbende instrumenten. Circuitbenden is veelal gericht op het ontmantelen van de machine en het toevoegen van onderdelen zoals schakelaars en potentiometers die het circuit veranderen.



# Workshop Gameboy Camera Animatie door Gijs Gieskes


Tijdens de gameboy camera workshop worden animaties gemaakt met een gameboy camera. De gameboy camera is een camera met zeer lage resolutie en heeft maar 4 grijs waarde (wit, licht grijs, donker grijs, zwart). De kwaliteit van de camera heeft zeer veel invloed op het eindresultaat, wat tot verassende resultaten kan leiden; resultaten waar met een normale camera waarschijnlijk niet op gekomen zou worden. De animaties kunnen gemaakt worden met pen en papier of met foto's van de leerlingen zelf, hoe de animaties gemaakt worden en waar ze over gaan mogen de leerlingen zelf bepalen. De foto's/ animaties worden door de leerlingen gemaakt, en in samenwerking met de workshopleider samengevoegd tot een gif animatie op de computer, en vervolgens op internet gezet zodat de leerlingen ze thuis kunnen kopiëren of bekijken.



# Workshop ‘HOTGLUE’ door het Moddr Lab.

Medewerkers van het Moddr Lab introduceren het programma HOTGLUE aan de leerlingen. Leerlingen maken in korte tijd hun eigen website met foto’s, tekst en/of video. Je kan beeld gebruiken  van bestaande websites maar de leerlingen worden vooral gestimuleerd eigen materiaal mee te nemen. Tijdens de workshop heeft elke leerling een eigen computer waarop ze kunnen inloggen op hun hotmail/gmail (ivm Activatiecodes). Het programma is open source zodat de enthousiaste leerlingen er na de workshop bij het NIMk ook thuis of op school verder mee kunnen werken.

HOTGLUE is de meest verbazingwekkende visuele tool voor het bouwen van een website!
Foto’s, tekst en video kan je direct in de browser bewerken!
Bewerken van een pagina ziet er precies hetzelfde uit als het bekijken van de pagina, het enige verschil is dat je dingen kunt verplaatsen!
Programmeringsvaardigheden zijn niet nodig

HOTGLUE is een visueel hulpmiddel voor het maken van websites, direct in de browser! Of je nu een persoonlijke webpagina, online galerie of een website voor je band wilt maken - HOTGLUE is een interessant alternatief voor ingewikkelde systemen.

De interface is eenvoudig. Het maken van een website met HOTGLUE is net zo eenvoudig als het maken van een papieren collage!

Zodra je een account aanmaakt op hotglue.me ben je klaar voor het uploaden van je foto's, teksten en video's! Sleep eenvoudig de bestanden naar de web-browser - het is nog nooit zo eenvoudig geweest! Plaats de elementen hoe je maar wilt – over elkaar of in een lijn, getegeld of gestrekt – zodra je de muisknop loslaat is het allemaal direct opgeslagen op de server. HOTGLUE biedt verschillende eenvoudige maar krachtige tools om je web-browser om te zetten in een web-editor!

Iedereen die je HOTGLUE website bezoekt zal precies zien hoe jij hem hebt achtergelaten, het bewerken ziet er hetzelfde uit als het bekijken, het enige verschil is dat de bezoekers niet in staat zijn om dingen te veranderen.
Bekijk hier vast de video: http://hotglue.me/
 



Workshop Online Radio
Van radiogolven en buizenradio tot hedendaags digitaal knutselen met vrije audio software [GNU/Linux]

Tijdens de workshop maak je kennis met de nieuwste vorm van radio maken.
Onder leiding van Jaromil (kunstenaar, hacker en programmeur) en Cecile Landman* maak je kennis met MuSE. MuSE is de MultipleStreamingEngine (Meerdere Streaming Machine) ontwikkeld door de programmeurs bij Dyne. Streaming is de term die gebruikt wordt voor het versturen van live audio of video over het internet. Met MuSE kan je audio (geluid) streamen. Je leert hoe je je eigen programma maakt en uitzendt via het internet. Omdat MuSE open source is kan je na de workshop ook thuis online radio maken. Jaromil laat zien dat het maken van radio bloedserieuze dimensies kan krijgen maar ook een geweldig instrument kan zijn voor veel spel en lol.

De radioworkshop begint met een korte uiteenzetting over de globale geschiedenis van radio. Radio is een serieus informatie medium, maar biedt ook vele speelse mogelijkheden. De uitzonderlijke positie van Amsterdam in de jaren tachtig toen een groot scala piratenradio's in de stad zeer aktief was, komt aan bod, tot wat er nu zoal gebeurt aan opmerkelijke projecten en mogelijkheden.

Zeer serieus is het project 'RadioDarfur' dat vanuit Nederland is opgezet. RadioDarfur heeft er een belangrijke rol als informatiebron in en over de vluchtelingenkampen. In vluchtelingenkampen zijn immers geen kranten, of andere media, en vaak heeft men geen idee waar men zich bevindt, in welk kamp, of waar familieleden zijn terecht gekomen. Na de korte uiteenzetting zal Jaromil de techniek behandelen, waarna de deelnemers aan de workshop naar eigen inzicht, onder begeleiding kunnen knutselen met de techniek.

Jaromil, zie jaromil.dyne.org/
Cecile Landman werkte van 1995 tot 2000 als Italië-correspondent voor o.a. dagblad Trouw. Vanaf die tijd werkt ze ook voor Italiaanse media (kranten, magazines, TV). Ze publiceert als freelance journalist en leidt sinds 2004 het project http://streamtime.org dat authentieke verhalen uit de Iraakse chaos opduikelt, door te netwerken met Iraakse (en Afghaanse) bloggers.

De workshop is speciaal voor de Bovenbouw VO (havo/vwo)

 



Workshop Papercraft


Deze workshop gaat over de vervaging van de grenzen tussen echte ruimte en de game omgeving. Tijdens de workshop maken en bewerken de leerlingen verschillende papieren modellen (zgn 'papercraft models') naar aanleiding van digitale 3-D modellen uit de interactieve werelden van Anita Fontaine. Uitgangspunt daarbij is het feit dat in computergames de virtuele wereld 3-D gesuggereerd wordt op een 2-D scherm. In de workshop draaien we dat proces om, door de computer 2-D prints te laten uitdraaien die de workshopdeelnemers vervolgens ruimtelijk maken in de werkelijke wereld. De digitale wereld wordt door hen omgezet naar de reële tastbare wereld. Dit d.m.v. lekker ouderwets knippen en knutselen! De textuur van de 3-D modellen kunnen ze zelf aanpassen met potlood en markers.
De workshop is speciaal voor de onderbouw VO (vmbo/havo/vwo)
Duur: 1 uur
Kosten: 8 euro per leerlingen




Workshop Mobile Reporters

Sinds het web 2.0 groeit de democratisering van de beeldcultuur, de user-generated content en de macht aan de gebruiker. Een voorbeeld zijn de filmpjes die gemaakt worden met de mobiele telefoon. Er worden duizenden nieuwe filmpjes per dag op het internet gezet maar hoe maak je nu een artistiek verantwoord filmpje?
Ter inspiratie begint de workshop met een compilatie van filmpjes die gemaakt zijn met de mobiele telefoon, door kunstenaars, de burgerjournalist en reclamemaker. Daarna gaan leerlingen zelf aan de slag en maken ze met een mobiele telefoon en props een filmpje van 10 seconden. Dit kan een korte animatie, een reclamefilmpje, soap, reality, surprise of kunstfilmpje zijn. Vervolgens gaan de leerlingen hun eigen filmpje uploaden op de site www.mobilereporters.org

De workshop is voor alle niveau's (vmbo/havo/vwo)
Duur: 1 uur
Kosten: 8 euro per leerling




Filmen met je Mobiel

Steeds meer mobiele telefoons hebben een ingebouwde videocamera. Daarmee is Nederland miljoenen regisseurs rijk! De handleiding van je telefoon vertelt je echter niet hoe je een goede film moet maken... Daarom schreven Emiel Heijnen en Michiel Koelink een compacte handleiding in de vorm van het boekje Filmen met je Mobiel.

Filmen met je Mobiel leert elke amateurfilmer hoe je met je mobiel een film maakt die opvalt in de dagelijkse beeldenstroom. De site biedt achtergrondinformatie, inspirerende voorbeelden en lessuggesties. Filmen met je Mobiel biedt ook een uitgebreid workshop programma aan.

filmenmetjemobiel.nl/





Projectvoorstellen van scholen

Het Nimk staat zeer open voor voorstellen van de scholen zelf. In samenwerking met de afdeling educatie kan een project op maat ontwikkeld worden. Uitgangspunt hierbij is dat de mediakunst centraal staat. In samenwerking met de Christelijk Scholengemeenschap Buitenveldert is het project 'Videokunst en Performance' ontwikkeld. Het project bestond uit bezoeken aan verschillende tentoonstellingen in het NIMk. Kunstenaars gaven aan de leerlingen een presentatie over hun werk. Daarnaast vonden er workshops plaats en hebben leerlingen clips gemaakt en zelf performances uitgevoerd.



Mediatheek

In de mediatheek op de begane grond kan je informatie opvragen over kunstenaars en hun werk. Op viewing-sets kunnen alle videowerken uit de collectie worden bekeken. Naast de videocollectie bevat de mediatheek een grote verzameling boeken, tijdschriften en documentatie over hedendaagse media en kunst. De toegang tot de mediatheek is gratis. Er kunnen ook groepen worden ontvangen, die d.m.v. een videoprogramma en uitleg op maat, een 'rondleiding' krijgen door de collectie.

Een programma op maat is mogelijk (op afspraak).

Kosten per rondleiding van ca.1 uur (max. 15 p.): 60,-



Lesbrief 'Made in Holland' voor CKV2

Naar aanleiding van de tentoonstelling 'Dertig Jaar Nederlandse Videokunst' heeft het instituut het lespakket Made in Holland samengesteld voor CKV2 leerlingen. Het lespakket bestaat uit een docentenhandleiding en de ArTTapes 0 70 en 0 80. Het lespakket haakt in op de thema's die zijn vastgesteld voor het vak CKV2, maar bovenal biedt het pakket veel kijkplezier en een leuke kennismaking met videokunst.

Te bestellen bij

Kosten lespakket voor scholen: 15,- (exclusief portokosten)



ArTvideowerken

Door de jaren heen zijn er in totaal 5 ArTTapes uitgebracht. De ArTTapes bevatten een compilatie van videokunst waarin (inter)nationale kunstenaars recent videowerk presenteren. Doel van de ArTTapes is een breder publiek bekend te maken met videokunst.

Meer informatie: webwinkel



Collectie

De collectie van het Nederlands Instituut voor Mediakunst is online te raadplegen via de website: http://catalogue.nimk.nl. Meer dan 1500 videowerken en enkele tientallen installaties zijn in dit systeem opgenomen, waarvan een groot deel voorzien is van beschrijvingen, stills en fragmenten van 30 seconden. Er kan via de catalogus gezocht worden op genre, thema, trefwoord, kunstenaar en titel.



Distributie & educatie

Om een breed publiek kennis te laten nemen van mediakunst voert het Nederlands Instituut voor Mediakunst een actief distributiebeleid van zowel videovideowerken als media-installaties uit de collectie. Om de mogelijkheid te creeeren mediakunst in school te halen, kan distributie ook vanuit het onderwijs benaderd worden. Voor het onderwijs worden gereduceerde tarieven gehanteerd.