Artist in Residence januari - februari 2007



Het onderzoeksnetwerk van de Govcom.org-groep waren in januari - februari van 2007 Artist in Residence in het Nederlands Instituut voor Mediakunst. Tijdens hun verblijf in het instituut onderzochten zij de steeds wisselende bondgenootschappen tussen politieke vraagstukken en de inzet van beroemdheden voor deze doeleinden.

In de geschiedenis van de reclame werd het inzetten van beroemdheden voor het promoten van artikelen voor het eerst op grote schaal toegepast in de jaren twintig en dertig in de VS. Zo promootte bijvoorbeeld Amelia Earhart, de eerste vrouw die in 1932 solo over de Atlantische Oceaan vloog, na terugkomst de kreukvrije kledinglijn van Macy’s department store. Zeer onlangs werd Angelina Jolie het gezicht van alweer een afdeling van de Verenigde Naties, de UNHCR; ze raakte voor het eerst geinteresseerd in mensenrechten (en de problematiek rond landmijnen) tijdens de opnames van Tomb Raider in Cambodja.


Goodwill-ambassadeurschap van de VN kan beschouwd worden als de hoogste erkenning van de inzet van een beroemdheid voor een ideële kwestie. Er is een strakke hierarchie rond het goodwill-ambassadeurschap bij de VN: er zijn internationale, regionale en landelijke goodwill-ambassadeurs. De Amerikaanse United Nations Association benoemde voormalig Beatle Paul McCartney en zijn vrouw Heather Mills tot goodwill-ambassadeurs voor het Adopt-a-Minefield-programma, de liefdadigheid gericht op het opruimen van landmijnen en het steunen van slachtoffers en overlevenden. Samen hielpen ze het Adopt-a-Minefield-programma op te zetten en zamelden miljoenen dollars in, voornamelijk door het organiseren van galadiners, waaronder N1KD: de Nacht van Duizend Diners, onder anderen gepresenteerd door Michael Douglas en Colin Powell.

De video A Thousand Dinners a Night: Amongst the Issue Celebrities van Govcom.org is het uiteindelijk resultaat van het Artist in Residence bij het Nederlands Instituut voor Mediakunst. De video legt de verstrengeling van sociale issues en beroemde paren vast en werpt een serieuze blik op het doorgaans cynisch opgevatte idee van beroemdheden die, afhankelijk van de gegenereerde publiciteit, sociale kwesties omhelzen of de rug toekeren. De installatie maakte deel uit van de door David Garcia samengestelde tentoonstelling Faith in Exposure in het Nederlands Instituut voor Mediakunst, die liep van 24 februari tot 17 maart 2007.

Govcom.org is een in Amsterdam gevestigde stichting die zich toelegt op het creëren en hosten van politieke instrumentaria op het wereldwijde web. Veel van hun werk heeft betrekking op het in kaart brengen van issue networks op het Web. Govcom.org werd in het gastprogramma vertegenwoordigd door Marieke van Dijk, Noortje Marres, Erik Borra, Michael Stevenson, Laura van der Vlies en Richard Roger. www.govcom.org