Vertaling van Space Invaders naar de echte wereld.
Doelstelling van deze workshop is het bewustworden van systemen van regels in video-games door middel van deze fysiek te maken. (physical prototyping als analyse methode)
In de projectruimte van het NIMk wordt het spel Space Invaders via de beamer geprojecteerd en met een van de kunstenaars van Monobanda besproken en geanalyseerd. Hoe is de ruimte opgebouwd? Waar speelt het zich af? En welke karakters spelen een rol? Hoe werken de mechanieken? Na de bespreking gaan de leerlingen het spel naspelen in de fysieke ruimte. Van grote stukken karton, papier en tape maken de leerlingen de spelstukken; invaders, player, kogels (of plastic voetballen). Na het spelen van het spel met de zelfgemaakte spelstukken wordt de relatie tussen de beide werelden kort besproken.
www.monobanda.nl/
Opzet
*0:00-0:05 Voorstel Monobanda en introductie over Space invaders.
*0:05-0:10 Spelen van de game "space invaders"
*0:10-0:20 Met de kinderen analyseren hoe space invaders in elkaar zit. (verschillende karakters, ruimtelijke indeling, stappen, schiet mechanieken)
*0:20-0:40 Nabouwen van spelstukken
*0:40-0:50 Naspelen van Space invaders. (kinderen spelen de karakters etc,)
*0:50-1:00 Conclusie
De workshop is onderdeel van het educatief programma Space Invaders voor de bovenbouw van het Primair Onderwijs.