02-06-2007


Kunstenaars uit de tentoonstelling (in)visible sounds presenteerden hun werk(wijze) waarbij dieper ingegaan werd op de invloed van onzichtbare technologie op het dagelijks leven.

Met Rob Davis & Usman Haque, David Haines & Joyce Hinterding en Olga Kisseleva. Commentator: Rob van Kranenburg.

In het seminar (in)visible technology gaven verschillende kunstenaars van de tentoonstelling (in)visible sounds uitleg over hun werk, en discussieerden zij met het publiek over onzichtbare technologieën.

Usman Haque
en Robert Davis, Artists in Residence april- juni 2007, lichtten het concept van hun werk Evolving Sonic Environment toe. Ze gaven een gedetailleerde uitleg over de werking van de installatie die functioneert als een zenuwstelsel. Ook spraken zij hun verwachtingen uit. Haque en Davis hopen dat de installatie in de loop van de tentoonstelling geluidspatronen binnen de ruimte gaat ontdekken en deze verder gaat categoriseren.



Haque: “The project comes in a tradition of such analog complex systems that cross art and science boundaries and in fact technically speaking could possibly have been built 30 or 40 years ago. However, although the technology is old, the concepts are definitely novel; and we have therefore presented it even to audiences interested in artificial intelligence with positive results.”

David Haines en Joyce Hinterding, de makers van de re-actieve video-installatie met live geluid Purple Rain, gaven inzicht in zowel hun gezamenlijke als individuele werk. Beiden zijn geïnteresseerd in technologieën maar willen ook de bezoeker bewust maken van de onzichtbare krachten die ons omringen in het dagelijks leven. Purple Rain laat elektromagnetische transmissies zien op een droomachtige manier. Het zapgedrag van televisiekijkers in de buurt zorgt voor storingen in de videoprojectie.



Haines: “I think that as human beings we are also transmitters and that goes beyond speech and even beyond language...and that's where the sensation field is a transmission space.”

Voor Olga Kisseleva zijn energievelden en elektromagnetische radiatie milieuvervuiling. Dit heeft zij in beeld gebracht in haar werk Landstream. In het seminar gaf zij uitleg over de ontstaansgeschiedenis van dit werk. Toen Kisseleva voor het eerst besefte dat zij werd omringd door elektromagnetische velden voelde ze zich hulpeloos. Daarnaast gaf zij uitleg over de technieken die zij gebruikt om de stralingen te meten, de data om te zetten in grafieken en deze tot een schilderij te verwerken. Het visualiseren van onzichtbare krachten roept vragen op en zet aan tot denken.



Kisseleva: “Landstream shows you information about your neighborhood that would normally be invisible to you. It may also make you wonder what other kinds of information about you and your environment are being tracked, without your knowledge.”

Tijdens het seminar was er live verbinding met Erich Berger in Noorwegen via de website http://anart.no/projects/maxwell-city/.

Het seminar sluit aan bij de tentoonstelling: (in)visible sounds