workshop

Rondleiding en workshops In Search of the Unknown

Van 14-02-2009 t/m 25-04-2009


Tijdens het bezoek aan de tentoonstelling In Search of the Unknown bekijk je o.a. een science fiction documentaire uit Mali, een videofilm waarin magnetische velden een hallucinerend spektakel leveren en luister je naar een geluidswerk Radio Astronomy waar je de onbekende geluiden van de kosmos hoort. Het nieuwsgierig maken naar de toekomst, naar nieuwe technologieën en fantasieën hierover staan centraal in de tentoonstelling en de workshops.


Workshop Portable Pixels and Worn Out Sounds
Voor VO / VMBO

Kom en maak zelf je persoonlijke 'Sound & Light Wearables'!
Kristina Andersen en Audrey Samson vragen de leerlingen hun eigen kleding te veranderen met draagbare licht -en geluidstukken. Is dit de Science Fiction van de verre toekomst of de outfit van de jeugd van morgen? De vraag is hoe je de componenten zelf zou willen dragen: op je lichaam, in je kleding of in je haar. Schakelaars worden gemaakt van ‘kleding-schakelaar’ zoals knoopjes en drukkers of haar accessoires. What turns you on? Maak schakelaars van je eigen kleding, horloge, schoen of sieraad!
WEEK 14 / 15 / 16 / 17


Workshop Make Your Own Online Radio
Voor VO / Havo/Vwo

Onder leiding van Jaromil (kunstenaar, hacker en programmeur) maken de leerlingen kennis met MuSE. MuSE is de MultipleStreamingEngine (Meerdere Streaming Machine) ontwikkeld door de programmeurs bij Dyne. Streaming is de term die gebruikt wordt voor het versturen van live audio of video over het internet. Met MuSE kan je audio (geluid) streamen. Leerlingen leren hoe een programma op te bouwen, hoe muziek te mixen en hoe hun eigen programma uit te zenden via het internet. Omdat MuSE open source is kunnen de leerlingen na de workshop ook thuis online radio maken.
WEEK 11 / 12 / 13


Workshop Koffiegeheimen
Voor BO

Onder leiding van kunstenaar Laurence Aegeter voorspellen leerlingen de toekomst en onderzoeken ze koffiegeheimen.
Leerlingen maken A3 tekeningen met wit waskrijt en sterke koffie als bruine inkt. Ze tekenen een eigen kopje Turkse/Griekse koffiedik na, waarin ze de abstracte en gedeeltelijk als figuratief te herkennen vormen interpreteren. De kinderen geven een persoonlijke betekenis aan de vormen die ze in het koffiedik hebben gevonden, geleid door hun fantasie en associatief vermogen.

In de korte inleiding wordt de rol van bijgeloof in het voorspellen van de toekomst besproken. Er wordt een verband gelegd met een of twee werken uit de tentoonstelling. De docent benoemt enkele voorbeelden uit Klassieke Oudheid (de ingewanden van vissen lezen etc.). Het eeuwenoude en speelse toekomst voorspellen in koffiedik wordt formeel besproken in parallel met Rorschach vlekken. De nadruk wordt gelegd op het zien van onbedoelde figuratieve vormen en hier betekenis aan toe te kennen. Artistiek wordt in de korte tijdspanne nagestreefd om leerlingen een spannend kunstwerk te laten maken, waar abstract en figuratief in elkaar overlopen.
Vervolgens onderzoeken de leerlingen hun voorspellingen met bewegend beeld en projecteren zij hun geheimen met behulp van eenvoudige apparatuur.

Inschrijven
Kosten per leerling: euro 8,- (betalen met de cultuurkaart is mogelijk)
Duur bezoek: 2 uur (1 uur tentoonstelling / 1 uur workshop)
Inschrijven en informatie: anouk@nimk.nl / tel: 020.6237101


Voor docenten is een lespakket beschikbaar met een introductie op de tentoonstelling, een voorbereidingsles en een verwerkingsles.


Nederlands Instituut voor Mediakunst / Montevideo
Keizersgracht 264
1016 EV Amsterdam
www.nimk.nl

 


Met dank aan:
Amsterdams Fonds voor de Kunst