Van 02-07-2008 t/m 06-07-2008


5 days off bood van woensdag 2 tot en met zondag 6 juli een brede doorsnede van de elektronische muziek aan. Naast het muziekprogramma was er tevens ook een gedeelte van het festival dat aandacht bood aan andere elektronische kunstvormen dan muziek. Het mediaprogramma van 5 days off heeft zich met de jaren uitgebreid tot een zeer divers aanbod. Naast programma’s in Melkweg en Paradiso was er dit jaar tevens een tentoonstelling in het Nederlands Instituut voor Mediakunst. De opening van deze tentoonstelling op 2 juli is tevens de officiële opening van het festival.

Het mediaprogramma van 5 Days Off was onderverdeeld in drie thema’s: Crosswire, Frozen en Roots.

Crosswire is de titel van de expositie in het Nederlands Instituut voor Mediakunst, werd gepresenteerd door Optofonica: een platform gespecialiseerd in audiovisuele kunst op het snijvlak van beeld, geluid en ruimte. De Optofonica capsule was tijdens deze tentoonstelling voor het eerst te ervaren in Nederland.

Frozen, in de Melkweg Mediaroom en op de muren van Paradiso, richtte zich op het verstilde beeld. Frozen trok de stekker uit audiovisuele werkstukken en presenteerde audiokunst, prints en sculpturen als zelfstandige, maar onderling verbonden kunstwerken. Daarbij waren er voor het eerst in Nederland sculpturen te zien die middels geautomatiseerde processen op basis van muzikale gegevens tot stand waren gekomen.

Roots, tot slot, richtte zich op de achtergronden en bronnen van de hedendaagse elektronische muziekcultuur. Orkesten in Paradiso grepen terug op oude spelcomputers; DVD-vertoningen in de Melkweg Cinema lieten de wereld achter de schermen van de elektronische muziek zien. Op vrijdag vond de internationale première plaats van de dubstep documentaire Bassweight.


Overzicht mediaprogramma 5 days off 2008


Crosswire - in search of the synesthetic effect
 
Crosswire - in search of the synesthetic effect
Het Nederlands Instituut voor Mediakunst presenteerde in samenwerking met 5 days off MEDIA de tentoonstelling lees meer »


Frozen
De afgelopen jaren was er een enorme ontwikkeling op het gebied van de live gepresenteerde audiovisuele performance kunst. Met dank aan de digitale technieken zijn beeld en geluid nu met elkaar verbonden op een manier die voorheen ondenkbaar was. Frozen ging de omgekeerde kant op. Frozen trok de stekker uit audiovisuele werkstukken en presenteerde audiokunst, prints en sculpturen als zelfstandige, maar onderling verbonden kunstwerken. In de Mediaroom van de Melkweg weerklonken audiostukken over het multikanaal-speakersysteem. Aan de wanden hingen geprintte stills uit videobeelden -stills die ook de wanden van Paradiso sierden. Bovendien waren er sculpturen te zien: driedimensionale beelden die speciaal voor 5 Days Off werden gemaakt, en die op de audiostukken waren gebaseerd. Frozen is gerealiseerd in samenwerking met de Noorse kunstenaar en curator Marius Watz, die is gespecialiseerd in het gebruik van generatieve systemen voor creatieve uitingen als print, animatie en sculptuur. Dit laatste, het maken van 3d beelden op basis van digitale data, wordt ook wel aangeduid als ‘fabbing’. Naast een bijdrage van Watz zijn er ‘audiosculpturen’ te zien van Andreas Nicolas Fischer (DE) & Benjamin Maus (DE), Leander Herzog (CH) en Daniel Widrig & Shajay Booshan (UK). De sculpturen zijn gebaseerd op audiostukken van Marcus Schmickler (Du), Freiband (Nl, Frans de Waard) en Alexander Rishaug (No).

Frozen


Roots
DVD-vertoningen in de Melkweg Cinema lieten de wereld achter de schermen van de elektronische muziek zien; zo waren er ondermeer een aantal afleveringen uit de serie Slices te bekijken. Slices, een soort tijdschrift op DVD, presenteerde een afwisselende en diepgaande reeks minidocumentaires, reportages, interviews en clips waarbij de volle breedte van de hedendaagse elektronische popmuziek werd gecoverd. Een andere Duitse DVD productie die aan bod kwam was 'We built this city'. In deze documentaire wordt Keulen als bakermat van de elektronische popmuziek belicht en komen alle sleutelfiguren uit de Keulse scene (artiesten als Holger Czukay en Justus Köhnke; instellingen als Kompakt en A-Musik) aan het woord.

De documentaire Bassweight van Suridh Hassan, die op vrijdag 4 juli in de Melkweg Cinema werden, boden een uniek beeld op één van de spannendste opkomende dancestromingen: dubstep. 5 days off had wereldwijd de eerste vertoning van de eerste volwaardige documentaire over dubstep, waarin diepte-interviews te zien zijn met alle belangrijke artiesten in het veld: van Skream en Benga tot Kode 9, Plastician en BBC1 DJ Mary Anne Hobbs. Ook waren er beelden opgenomen tijdens een eerdere editie van Sonic Warfare in de Melkweg. Aansluitend was er een Q&A met de regisseur en producent.


Bassweight


C64 Orchestra:
De Commodore 64 staat de laatste jaren weer in de belangstelling, niet alleen als retro spelcomputer maar ook als instrument in de wereld van de elektronische popmuziek. Voor C64 Orchestra, een initatief van productiehuis ON, waren twee van de beroemdste C64-componisten uit de jaren ’80 benaderd: Rob Hubbard en Jeroen Tel. Met de realisatie van het C64 Orchestra was een lang gekoesterde droom van deze componisten uitgekomen. De muziek die zij in de jaren tachtig componeerden voor de razend populaire C64 games is nu te horen zonder de beperkingen van de microchip. Twaalf leden van het Ricciotti ensemble hebben onder leiding van dirigent Bas Wiegers en onder toeziend oog van de twee componisten gewerkt aan de hedendaagse verklanking van de oorspronkelijke stukken. Dit optreden van het C64 Orchestra werd begeleid door de speciaal gemaakte videoanimaties van the C-men, gebaseerd op de originele computerbeelden van de bij de nummers horende spellen.

Sonic Wargame: Sonic Wargame is een muzikaal spel dat gespeeld wordt door vier teams van twee spelers. Er is ook een scheidsrechter. De spelers zijn opgesteld in de vier hoeken van de ruimte. Elk team heeft een luidspreker en een spelconsole. Het publiek bewoog zich overal vrijelijk tussen door. Het geheel bevond zich tussen een levende installatie en een interactief concert. De teams konden elkaars luidspreker aan of uit zetten door middel van het uitbrengen van stemmen op elkaar. Het stemmen werd gedaan met een schakelaar op de spelconsole. Een elektronisch brein laat het geluid van een speler pas door als die speler twee of drie stemmen van de andere spelers krijgt. Op een matrix van gloeilampen wordt aangeduid wie er op wie stemt en wie er op dat moment hoorbaar is. Een video-projectie geeft aanvullende informatie over het spel en toont de scores van de spelers. Hoewel het publiek dus steeds verschillende spelers hoort, zijn de spelers onderling dusdanig verbonden dat ze te allen tijde elkaars geluid kunnen ontvangen. Het is namelijk de bedoeling dat ze voortdurend elkaars geluid aftappen en bewerken, zodat het geheel als een steeds veranderend en zichzelf regenererend organisme gaat functioneren.

De tentoonstelling Crosswire in het Nederlands Instituut voor Mediakunst loopt van 2 t/m 26 juli, toegang € 2,50 (€ 1,50 met korting), gratis toegankelijk met festivalpasse-partout. Ook de tentoonstelling Frozen in de Melkweg Mediaroom is gratis toegankelijk.
Mediaprogrammering in Melkweg en Paradiso is toegankelijk met een festivalpasse-partout of met een toegangskaartje voor de betreffende dag.
Zie voor het volledige programma van 5 days off, toegansprijzen en informatie over alle artiesten: www.5daysoff.nl

Met dank aan:
5 days off werd mede mogelijk gemaakt door Heineken Refreshing Sounds.