screening

Visual Foreign Correspondents deel 9

Van 11-09-2008 t/m 06-10-2008


Tea Mäkipää, Finland, Catwalk

In samenwerking met De Geglobaliseerde Glazen Bol, het internationaal debatprogramma in de Balie, presenteerde Visual Foreign Correspondents de negende aflevering uit de maandelijkse serie audiovisuele kunstwerken voor het publieke scherm.

Tea Mäkipää is geïnteresseerd in de scenografie van de maatschappij en wat zich afspeelt in 'the dumpsters of humanity – things not meant to be seen.'1. In deze soms wrede en mistroostige wereld heeft zij een speciale fascinatie voor onze relatie met andere soorten en de omgeving. Opgegroeid met veel dieren om haar heen op het Finse platteland is het niet verbazend als Mäkipää zegt dat zij zich nooit bewust was van de hiërarchische ordening van het leven. Dit mondt echter niet uit in naïviteit, integendeel, haar inbreng in ons groeiende globale bewustzijn is een vermogen om complexe milieu en sociale onderwerpen in poëtische en humoristische boodschappen om te zetten. Haar werk wordt gekenmerkt door een urgentie om aandacht te vestigen op de menselijke uitbuiting van de natuur en onze consumptiebehoefte voor materiele rijkdom ten kosten van de eindige bronnen van onze planeet. Deze urgentie in haar werk wordt zichtbaar door kunst te brengen naar de publieke ruimte.

Haar videowerk Catwalk, dat zij had aangepast voor Visual Foreign Correspondents, huldigt de schoonheid van meerdere leefvormen en suggereert biodiversiteit als de hoogste waarde die beschermd moet worden. Het werk toont een continue parade van een enorme keuze van levende wezens. Een eindeloos panorama van allerlei mensen, kleine zoogdieren, vogels, reptielen, amfibieën, insecten, vissen en zelfs kleine robots bewegen zich door een ondefinieerbare witte of zwarte ruimte. Zoekend naar motivatie of controle gaat fascinatie gepaard met lichte angst bij het zien van deze parade van wezens die een lege habitat doortrekken. Is dit een postapocalyptische exodus, instinctieve terugtrekking of een liefdevol onderzoek? Slechts DNA? De uiteenlopende bewegingen van de karakters doen denken aan evolutie diagrammen, maar hier lijkt vooral een angstaanjagende degeneratie plaats te vinden.

Geboren in Lathi in Finland studeerde Tea Mäkipää in 1998 af aan de Academy of Fine Arts in Helsinki. Na een jaar Kunst & Architectuur gestudeerd te hebben in Stockholm verhuisde ze naar Londen waar zij haar MA Beeldende Kunst haalde aan de Royal College of Art. Op dit moment beweegt zij zich tussen Duitsland en Finland. Haar individuele en samenwerkingsprojecten zijn tentoongesteld en gepresenteerd op verschillende festivals, tentoonstellingen en evenementen waaronder: 2008 SCAPE Christchurch Biennial of Art in Public Space, Christchurch, Nieuw Zeeland; PS1, New York; Sharjah Biennial 2007; Expo 2005 World Exhibition, Nagoya, Japan; MUMOK, Wenen; Künstlerhaus Bethanien, Berlijn en Kiasma Helsinki. Tevens heeft ze meerdere beurzen en fellowships ontvangen, waaronder recentelijk dit najaar als onderdeel van het Artists' Residency Program aan het Irish Museum of Modern Art in Dublin.

Meer informatie: www.tea-makipaa.eu

Visual Foreign Correspondents vroeg elf gerenomeerde kunstenaars wereldwijd hun persoonlijke visie op de actualiteiten te geven aan de bewoners en bezoekers van Amsterdam. De kunstenaars maakte hun bijdrage voor een groot scherm in de publieke ruimte en online. Het scherm functioneerde als een raam waarin de toeschouwer een glimp van een andere wereld en een ander perspectief kon opvangen.

Het werk werd gepresenteerd in de Balie tijdens het internationaal debatprogramma van De Geglobaliseerde Glazen Bol over de toekomst van de internationale gemeenschap. Het thema van die maand was de opkomende economieën en de veranderingen die zij teweeg brengen op nationaal en internationaal gebied. Vervolgens waren de werken een maand lang, elke avond te zien op publieke schermen aan het Baliegebouw, op het Contemporary Art Screen, op de Zuidas en in 11-Reatuarant Bar Club, Post-CS, het tijdelijk Stedelijk Museum in Amsterdam.

Op de website van VFC werd het werk uitgebreid toegelicht met achtergrond informatie en een interview met de maker, verder waren er interactiemogelijkheden en kon men tevens de vorige afleveringen bekijken.

Tevens was het werk te zien als deel van de visuele opiniepagina Oog, een opinieplatform in de Volkskrant online waar kunstenaars wekelijks hun visie geven op onderwerpen in de actualiteit.

Scherm Locaties:
De Balie: Kleine-Gartmanplantsoen 10, Amsterdam: www.debalie.nl
CASZ: Zuidplein, Amsterdam: www.caszuidas.nl
Urban Screen Festival Melbourne
OOG: www.volkskrant.nl/oog

Aan Visual Foreign Correspondents werkten mee:
Artistieke leiding: Nanette Hoogslag
Redactie: Annet Dekker, David Garcia, Nat Muller, Petra Heck en Eric Kluitenberg

Visual Foreign Correspondents is een samenwerking tussen De Stichting Visuele Correspondenten, De Balie en Het Nederlands Instituut voor Mediakunst.

www.visualcorrespondents.com

Met dank aan:
Visual Foreign Correspondents werd mogelijk gemaakt door het Amsterdamse Fonds voor de Kunsten, VSB, Prins Bernhardfonds, De Balie en het Nederlands Instituut voor Mediakunst