screening

Visual Foreign Correspondents deel 4

[12 Februari– 10 Maart 2008]

Kunstenaar: Igor Stromajer, Slovenia
Titel: The Netherlands is respectful. Russia is corrupt.

De Sloveense kunstenaar Igor Stromajer omschrijft zichzelf als een ‘intimate mobile communicator’. Hij begon zijn carrière aan de theateracademie in Ljubljana. Vanaf 1989 werkte hij in het theater aan installaties, theater experimenten die hij meestal met Bojana Kunst ontwikkelde. Samen onderzochten zij de relatie tussen het lichaam van de acteur, de danser en de toeschouwer: de fysieke energievelden, de intieme verbanden en het private onderzoek van de acteur in de publieke (theater)ruimte. Met de komst van het internet groeide zijn interesse voor multimediale performance en netkunst in het bijzonder. Nog meer dan in het theater gaf het internet hem de mogelijkheid om een nog intiemere relatie aan te gaan met het publiek. Zijn performances op het web onderzoeken thema’s als emotie en trauma waarbij hij gebruik maakt van geavanceerde maar simpele technieken. Zijn bekendste werken zijn onder andere Ballettikka Internettikka en Oppera Internettikka waarvoor hij meerdere internationale prijzen kreeg. Zijn werk maakt deel uit van internationaal gerenommeerde kunstcollecties en zelf reist hij de wereld over als artist-in-residence en geeft hij gastlessen aan verschillende academies, universiteiten en kunstorganisaties in Europa en Noord-Amerika. Op dit moment concentreert Igor zich op de politieke aspecten van mobiele, intieme, digitale communicatie. In de vorm van intermediale guerrilla acties is hij continu op zoek naar intieme communicatie.

 The Netherlands is respectful. Russia is corrupt.
An interview with Igor Stromajer door Annet Dekker in relation to the Visual Foreign Correspondents project lees meer »

In het werk ‘The Netherlands is respectful. Russia is corrupt’ is Stomajer op zoek gegaan naar heersende uitspraken over de verschillende landen in Oost en West Europa. Stereotiepe uitspraken en verrassende opmerkingen lopen over het scherm in twee strakke letterbalken. Twee ondertitels voor het zwarte gat. De bovenste symboliseert West Europa, de onderste Oost Europa. Deze hiërarchie in vorm lijkt strak en onoverkomelijk, gescheiden door de zwarte achtergrond, zonder kleur zonder licht, maar verandert in willekeur zodra je de uitspraken probeert te lezen. Door het tempo duikelen woorden over elkaar heen, betekenissen vallen samen en Europa wordt toch weer een. Volgens Stromajer: “Politics is the poetry of today”.