works

The Art of Hacking - Works

DOWNLOAD hier beschrijving van alle werken als PDF

Harmen de Hoop
USELESS ACTION #3 - ROTTERDAM – 2010
USELESS ACTION #7 - KÖLN - 2010

Het werk van de Nederlandse kunstenaar Harmen de Hoop kenmerkt zich doorgaans door anonimiteit, tijdelijkheid en illegaliteit.

Het hier getoonde werk bestaat uit de mogelijkheid om op een kopieermachine een template voor een flyer met de tekst ABOLI$H CAPITALI$M NOW! te kopiëren en illegaal te verspreiden. Hier smelt De Hoop werkstation en productie samen met presentatie en tentoonstelling. De vraag is in hoeverre het publiek geneigd is het heft in eigen handen te nemen en activistisch te infiltreren in de openbare ruimte.
http://www.harmendehoop.com


Heath Bunting
Identity Bureau
transferable synthetic british natural person, 2011

Begin 2011 presenteerde Heath Bunting voor het eerst zijn 'Identity Bureau'. Dit nieuwe werk is een vervolg op ' The Status Project' (2004-2008) dat de nadruk legde op het observeren van systemen en de mechanismen en machtsinstrumenten die individuen tot hun beschikking hebben om zichzelf binnen deze systemen te veranderen. 'The Status Project' bekijkt hoe de constructie van onze 'officiële identiteit', als een verzameling van gegevens, beïnvloedt hoe we ons kunnen bewegen in sociale ruimtes, het internet en particuliere of overheidsdatabases.

Volgens de Britse wetgeving mogen mensen meerdere identiteiten hebben: iemand met een dubbele identiteit mag meerdere namen in z'n paspoort hebben. Hoewel het hebben van een tweede identiteit voor de hand liggende voordelen kan hebben zoals anonimiteit, flexibiliteit en belastingontduiking is Bunting geïnteresseerd in de grensgebieden en gaten tussen het administratieve, het lichaam en het masker dat identiteit ook is.

In zijn ‘Identity Bureau’ kun je een juridisch nieuwe Britse identiteit kopen die officieel en legaal is. De basis voor het idee werd gevormd door de vraag en het onderzoek naar wat nodig zou zijn om een bankrekening te kunnen openen. Wie een nieuwe identiteit aanschaft, ontvangt een speciale doos met de noodzakelijke documenten, een adres, naam, zorgverzekering, bankrekening en creditcard. http://irational.org/heath/

Dit project is tot stand gekomen in samenwerking met SKOR | Stichting Kunst en Openbare Ruimte.


moddr_
BINL♥ER

moddr_ is een Rotterdamse media/hacker/co-working space en DIY/FOSS/OSHW fablab voor artgeeks, en onderdeel van kunstpodium WORM, Instituut voor Avantgardistische Recreatie. Sinds de oprichting in 2007 door alumni van het Piet Zwart Instituut, afdeling "Networked Media", hosten en promoten ze jong lokaal en internationaal talent met een focus op de artistieke modificatie ('modding') van reeds bestaande en opkomende technologie.

moddr_ vertegenwoordigt een kritische houding in ons 'nieuwe'-medialandschap middels projecten als de "Web2.0 Suicide Machine", en meer recent het "BINL♥ER" project van resident-artist Philipp W. Teister.
http://moddr.net


Cornelia Sollfrank
net.art generator
Online computer programma, sinds 1999

De net.art generatoren zijn gebruiksvriendelijke computerprogramma's op het Web die met de hulp van zoekmachines -door het invoeren van de naam (van een kunstenaar) en een titel- teksten en beelden verzamelen. Deze informatie wordt verzameld om een nieuw werk of een nieuwe website te maken. De resultaten worden online in een archief opgeslagen en kunnen gedownload worden.

Er zijn vijf versies van de 'net.art generator' gemaakt. Alle net.art generatoren zijn in de computertaal PERL geschreven en hebben sinds 2003 een GPL (General Public Licentie); de code kan van de website worden gedownload en aangepast: http://net.art-generator.com/src/sou.html.

 

Cornelia Sollfrank
DéjàVu, 2009
Speculative Software

Na het invoeren van een digitaal beeld stelt de software een ‘kwaliteitsverslag’ op. De nauwkeurigheid van dit rapport hangt af van het aantal originelen die bestaan als vergelijkingsmateriaal. De gepatenteerde vergelijkingsdatabank van Dejà Vu, de software die gespecialiseerd is in visuele producten, wordt op dit moment ontwikkeld.

De software is bedoeld om hiermee snel een "vergelijkings index" op te bouwen zodat het exacte percentage van gebruikt bronnenmateriaal weergegeven kan worden. Door gebruik te maken van wetenschappelijke methoden als bio-informatica afstands-algoritmen, zal het uiteindelijk mogelijk zijn om nauwkeurigheid te verkrijgen op een vlak waar lange tijd willekeur en incompetente controle overheersde.

 

Cornelia Sollfrank
Have Script, Will Destroy
Video interview of the hacker Clara G. S0pht (15 min)
Berlin, February 2000, by Cornelia Sollfrank

“Van de vrouwelijke hackers die ik ontmoet heb is Clara G. S0pht de meest intellectuele en reflexieve, maar ze is ook humeurig, onvoorspelbaar en gevaarlijk–misschien zelfs een beetje psychopathisch. Ik ontmoette Clara in december 1999, bij de Berlijnse hacker conventie CCC (Chaos Communication Congress), georganiseerd door de Chaos Computer Club (Duitse hacker organisatie).

Clara is een koppig persoon, die op veel gebieden niet overeenstemt met de hackergemeenschap en ze heeft een aantal onmiskenbaar destructieve neigingen. De meeste hackers zijn gespecialiseerd op een bepaald gebied: je kunt een software cracker zijn, een crypto specialist, of anderszins.

Clara’s hack is Denial of Service of DoS, waar een systeem wordt uitgeschakeld (meestal dat van een bedrijfs-, leger- of regeringsdienst) door veel meer verkeer te genereren dan het systeem aankan. DoS is de meest spectaculaire en omstreden hackvorm binnen de hackersgemeenschap en de rest van de wereld. Maar DoS levert veel publiciteit op.”

 

Nancy Mauro-Flude / Mez Breeze / Sara Platon
'_Error_in_Time(v.t_3)_', 2011

In '_Error_in_Time(v.t_3)_' geven sister0, Ko66 and Netwurker_Mez vanuit het vrouwelijke hackerperspectief inzicht in de computerruimtes van nerds. De performance is geen werk over identiteit, maar over identiteitsdiefstal.

'Error_in_Time(v.t_3)_' maakt gebruik van geluid, literatuur, performance en live code manipulaties om in het intieme gedrag van computer/mens interfaces te duiken. Onze computers kennen ons beter dan geliefden, maar het is een scheve relatie. Wat weten we van de besturingssystemen die onze dagelijkse handelingen besturen? Wat gebeurt er binnen nerd ruimtes?

Deze performance vond plaats tijdens de opening van The Art of Hacking op 9 september 2011. Performers [op afstand en lokaal]: ko66, Netwurker_Mez and sister0.

 

Ine Poppe (director)
HIPPIES FROM HELL, 2001/ 2002
53 minutes,  DV

De documentaire 'Hippies from Hell' viert zijn 10-jarig jubileum. De film is een portret van een groep mensen die zich Hippies from Hell noemt. De Hippies from Hell zijn hackers, techies, schrijvers en puzzelaars.

In de jaren '80 waren ze betrokken bij het hackertijdschrift Hacktic en de Nederlandse internetprovider xs4all. De thema's die ze aansneden zijn nog steeds actueel.

Hacking betekent niet dat er lukraak computersystemen gekraakt worden: het is een mentaliteit die inhoudt dat de gevolgen van onze hedendaagse technologie kritisch onder de loep worden genomen.

 

Producenten: Bosse Lindquist, Jesper Huor
Onderzoek: Päivi Suhonen, Johannes Wahlström, Armin Turkanovic
Beeld: Lars Granstrand, Sven Lindahl
Montage: Michael Hallberg
Log in: Max Orward
Projectleider: Johan Brånstad
WikiRebels - The Documentary, 2010
Zweedse documentaire, duur 50 minuten.

Gedurende een aantal maanden heeft een ploeg van de Zweedse televisie het geheime media netwerk Wikileaks en het werk achter de schermen gevolgd. De verslaggevers Jesper Huor en Bosse Lindquist hebben een aantal diepte-interviews met Wikileaks hoofdredacteur Julian Assange gedaan, die sommigen als voorvechter van vrijheid zien, en anderen als een spion en verkrachter zien.

Maar ze hebben ook een ontmoeting met een aantal andere belangrijke mensen achter Wikileaks - computer geeks en journalisten. En met Wikileaks tegenstanders. Een kleine groep mensen, of liever een subcultuur, is bezig met een informatie-oorlog tegen de machthebbenden vanuit serverruimtes, internet café's en appartementen. Uiteindelijk is het een oorlog over de toekomst van het internet.


The Yes Men
Dow Does the Right Thing, 2004
2 Channel Video Installation

In 'The Art of Hacking' toont The Yes Men twee video’s rond de Dow tragedie waar The Yes Men infiltreert bij de BBC als officieel afgevaardigde van het bedrijf Dow. Twintig jaar na de Bhopal catastrofe nodigde BBC World News een vertegenwoordiger van het bedrijf uit dat verantwoordelijk was, om live in hun programma te verschijnen.

De vertegenwoordiger wilde hierover praten - maar hij blijkt niet echt van Dow Chemical te zijn. De man, die zichzelf 'Jude (patroonheilige van het onmogelijke) Finisterra' (het einde van de aarde) noemde was een activist van de media grappenmakers die bekend zijn onder de naam The Yes Men.

Toen de live-uitzending plaatsvond, stond het nieuwsbericht wereldwijd de hele dag op nummer een, eerst als echte aankondiging van Dow, en vervolgens als een verslag over de grap.

Deze video-installatie toont de onbewerkte nieuwsuitzending naast een erg nerveuze Yes Man met microfoon, wachtend om “live” te gaan in het kantoor van BBC in Parijs.
http://theyesmen.org/


ÜBERMORGEN.COM
DOUBLETHINK
Knowledge Bureau, 2011

De kantoor installatie 'DOUBLETHINK Knowledge Bureau' van ÜBERMORGEN.COM demonstreert en reflecteert op zowel artistiek activisme als het materiaal en de regels die nodig zijn voor clandestiene media hacks van vandaag de dag. Gebruik makend van hardware als wegwerplaptops, het 'amnesia' besturingssysteem op geheugenkaarten en versleutelde USB-sticks voor data, brengt het duo kennis en vorm samen.

De bezoeker kan eenvoudigweg van de kantoorsetting genieten, naar een educatieve video over de huidige financiële markt of een video over huidige technische en mentale beslissingen bekijken; of hij/zij kan dieper in de gegevens duiken, door de systemen heengaan of de volledige documentatie van de technische installatie lezen. http://www.ubermorgen.com