PaperCraft
Veel mediakunstenaars werken aan de hand van gratis software die online te verkrijgen is. Dit soort software heet ook wel Freeware, of Opensource software.
Een voorbeeld hiervan is Blender, een freeware 3d programma waarmee je games en animaties kunt maken. Dit is vergelijkbaar met 3D Studio Max.
De reden dat veel mediakunstenaars aan de slag gaan met dit soort software, is omdat ze graag willen dat de technieken toegankelijker worden voor iedereen. En natuurlijk ook omdat deze programma's gratis zijn, in tegenstelling tot veel dure software.
Een ander voorbeeld van Freeware is het programma Pepakura. Dit programma werd ook bij het NIMk gebruikt voor workshops aan de hand van de expositie Space Invaders.
Dit is een Japans programma en hiermee kun je digitale 3d ontwerpen omzetten naar een plattegrond. Deze kun je vervolgens weer uitprinten en in elkaar zetten, en er weer een driedimensionaal voorwerp van maken.
Dit kan heel simpel van kubus-vormen, tot hele ingewikkelde ontwerpen uit games.
Dit programma kun je zelf downloaden op:
http://www.tamasoft.co.jp/pepakura-en/
Hier kun je zelf bij de Gallery ook heel veel voorbeelden downloaden die je vervolgens kunt openen met Pepakura.
Deze techniek om een 3d object te maken van papier heet Papercraft.
Je kunt dus zelf met dit programma aan de slag.
De Opdracht:
Zoek in de gallery van de Pepakura website een voorbeeld (pdo. Bestand) die je kunt openen met Pepakura. Probeer er een te zoeken die niet al te makkelijk is, meer dan 1 pagina, maar ook niet al te tijdrovend. Zo zijn er namelijk ook voorbeelden te vinden van voorwerpen die uit meer dan 10 pagina's bestaan. Kies je toch voor een ingewikkeld model, werk dan in groepsverband.
Open je model in Pepakura, print vervolgens je gekozen model uit op redelijk stevig papier. Knip eerst alle onderdelen netjes uit. En zet deze in elkaar aan de hand van de digitale versie in beiden schermen van het programma Pepakura.
Je kunt in het linker scherm het object in zijn geheel zien en roteren. Ook kun je bepaalde onderdelen aanklikken en uitlichten.
In het rechter scherm zie je dan welk onderdeel je aangeklikt hebt, en je ziet verder alle andere losse onderdelen. Ook zie je in het programma hoe je de onderdelen moet vouwen, aan de hand van de stippellijnen. Plak vervolgens alle onderdelen netjes aan elkaar.
Ben je uitermate trost op je resultaat dan kun je deze fotograferen en naar het NIMk mailen dan zetten we jouw model op onze website.