Omer Fast maakte de video-installatie The Casting op basis van een gesprek dat hij in 2006 in Texas voerde met een jonge sergeant uit het Amerikaanse leger, vlak voor deze voor de tweede maal naar Irak vertrok. De sergeant haalt twee verhalen op. Het eerste vond plaats in Bavaria, en beschrijft een relatie tussen de sergeant met een Duits meisje dat van snelheid en zelfverwonding houdt. Het tweede verhaal speelt zich net buiten Bagdad af, en draait om de beschie-ting van een ongewapende burger. Fast nam deze twee verhalen en verweefde ze met elkaar in een scenario dat verspringt in tijd, plaats en emotie. Dit script liet Omer Fast interpreteren door een aantal acteurs in een serie van geluidsloze tableaus. De gelaagde beschouwing verspringt tussen de twee verhalen, met korte onderbrekingen van een derde verhaallijn, waarin een regisseur vragen stelt aan een acteur bij de casting voor de rol van de sergeant. Aan de ene kant van de tentoonstellings-ruimte zie je op twee schermen de acteurs in stilte het script uitvoeren. Aan letterlijk en figuurlijk de achterkant van de schermen spreekt de sergeant tegen Fast in het originele interview. Hier zijn de ‘echte personen’ achter de verhalen zichtbaar. Maar er vinden ook vreemde discontinuïteiten plaats binnen de opgenomen schijnbare ‘werkelijkheid’. Zo verschijnen de interviewer en geïnterviewde bijvoorbeeld soms in dezelfde kleding. De jonge sergeant wordt in The Casting acteur binnen zijn eigen herinneringen aan-gezien hij voor de camera over zijn verhaal vertelt. Het verleden waarover hij vertelt, is zijn eigen verhaal, maar na de gebeurtenis, en voor de camera, beleeft de sergeant de feiten op ambivalente wijze opnieuw als verhalenverteller. Hiermee produceert Omer Fast een re-enactment, waar de herinneringen van de sergeant gebruikt worden voor het herbeleven van de gebeurtenissen. Fast speelt ook met de door de sergeant vertelde gegevens uit het interview, en construeert zo – door ondermeer montagetrucs toe te passen – ook een nieuw verhaal. In de stille tableaus wordt het bewerkte verhaal van de sergeant opnieuw opgevoerd, compleet met acteurs in kostuums, verschillende locaties, props en zelfs een rookmachine. De beelden die je te zien krijgt, zijn grotendeels gebaseerd op beelden die Fast vond via Google en zo-danig onderdeel uitmaken van een gene-riek beeldenarsenaal; ons collectieve geheugen. Er vindt in dit werk een verschuiving plaats die de kunstenaar fascineert: die van private gebeurtenis naar publiek event, maar ook een vermenging met ons ‘collectieve geheugen’ dat is opgebouwd door de media. Zoals Omer Fast zegt, is hij ‘meer geïnteresseerd in de manier waarop ervaring in herinnering wordt omgezet,hoe herinneringen weer verhalen worden, en de wijze waarop herinneringen worden gemedieerd als ze opgenomen en uitgezonden worden.’ |