NIMk @ Foam Pop-in, 4 augustus - 4 september 2011
Homage to Hanne Darboven, 1, 2, 3;
Thomas Mohr
Opening photographers' exhibition: 11 augustus 2011, 5p.m.
Foam Pop-in
Gabriel Metsustraat 2-6.
Open donderdag van 11.00 t/m 21.00 uur, Vrijdag t/m zondag van 11.00 -19.00 uur.
Entree gratis.
In de Gabriel Metsustraat nabij het Museumplein in Amsterdam heeft FOAM een tijdelijke locatie geopend waar nieuw werk van fotografen uit de inhouse galerie Foam Editions èn nieuw talent te zien is. Het Nederlands instituut voor de Mediakunst presenteert, in de speciale videoroom van de Pop-in, een maandelijks wisselende expositie van een actueel werk uit de NIMk collectie. http://www.foam.org/press/2011/foam-pop-in
Deze maand 3 werken van Thomas Mohr.
Hanne Darboven (1941 - 2000) was een 'minimal 'en conceptuele kunstenaar, bekend om haar installaties die uit grote en sytematisch georganiseerde bladen handgeschreven tekst bestonden, of uit tabellen met getallen. Haar werk is gebaseerd op complexe rekensystemen, die vaak gebaseerd zijn op tijd en data. Het tekent het bestaan zelf op in een tijdlijn en benadrukt zo de onvermijdelijke lineariteit van de tijd.
Als kind bleek Hanne Darboven al een uitzonderlijk muzikaal talent te hebben. Ze zette haar interesse in muziek opzij voor de beeldende kunst, hoewel muziek een rol in haar werk bleef spelen. Er is een duidelijke verwantschap tussen een muzikale variatie en Darbovens handsgeschreven nummer sequenties .
In 1980 begon de kunstenaar haar nummerieke systemen in muziek sequenties om te zetten (nummer 0 is noot D, etc.). Dit resulteerde in facineerende geluiden: een mix van 'wiskundige' en traditionele Duitse klassieke muziek. Darboven's Requiem is geschreven voor orgel en werd het grootste muziekstuk dat Darboven heeft voltooid.
Thomas Mohr is een media kunstenaar in wiens werk systemen en processen ook een grote rol spelen. Hij refereert zowel aan conceptuele als aan abstracte tendenzen in de moderne kunst en aan geautomatiseerde computer-gegenereerde processen. In zijn recente werk is hij gefacineerd door de enorme expansie van visuele informatie door digitale fotografie. Hij gebruikt in zijn werk zijn persoonlijke foto-archief dat bestaat uit meer dan 300.000 foto's die hij sinds 1985 heeft genomen. Hij reorganiseerd de beelden in series en patronen, voegt ze samen, filtert ze en zet ze tegenover conceptuele en muzikale thema's en composities.
2² (zwei hoch zwei) / Hanne Darboven; Duur 5'42”
Thomas Mohr heeft in het Onderzoeks Centrum voor Kunstenaars Publicaties in Weserbrug, Bremen negen publicaties van Hanne Darboven gefotografeerd, daterend tussen 1971 tot 2006. De serie foto's die daaruit voortkwam heeft hij bewerkt en gerangschikt tot een visuele respons op een fragment van Darboven's Requiem. Honderden foto's van de binnenpagina's van de kunstenaarsboeken vloeien in elkaar over in een rijke variatie van patronen en cycli.
544/544 (up/down); Duur 10'09”
Van de elf CD's van het Requiem van Hanne Darboven, zijn er acht in St. Petri opgenomen, de oudste kerk van Hamburg. Darbovens Requiem is zelf gebaseerd op de conversie van kalender- data naar nummers en nummers naar muzieknoten. De totaal 1528 foto's verkennen het gebouw van de kerk en zijn context. 1088 van deze foto's documenteren de trap in de toren. Van elke tree werden 2 foto's genomen: één op en één neer. Deze foto's zijn frame voor frame verwerkt in een systeem van cycli gebaseerd op exponentiële groei, die richting het oneindige gaat.
Two Compositions (Homage to Hanne Darboven); Duur 26'14”
In 'Two Compositions' combineert Thomas Mohr een klein deel van Darboven's Requiem met een 'flow' van foto's . Mohr bewerkt deze beelden in cyclishce contstructies, waarbij hij ze volgens verschillende patronen uiteenrafelt en filtert. Beide composties - één gebaseerd op het bewerken van kalender - data (Darboven), en de ander op het bewerken van chronologische foto series ( Mohr) - brengen een bewustzijn teweeg van het verstrijken van de tijd.
NIMk @ Foam Pop-in
Gabriel Metsustraat 2-6.
Open donderdag van 11.00 t/m 21.00 uur, Vrijdag t/m zondag van 11.00 -19.00 uur.
Entree gratis.