Van 13-05-2009 t/m 23-05-2009


Tijdelijk Museum Amsterdam: solopresentatie Köken Ergun

Gedacht vanuit de denkbeelden van Spinoza toonde NIMk speciaal voor het Tijdelijk Museum  drie werken van de Turkse, in Berlijn woonachtige kunstenaar Köken Ergun. Zijn video's gaan op verschillende aspecten rond de Turkse republiek in, zoals de omgang met religie, vrijheid van meningsuiting, nationalisme, tradities en militarisme. De laatste tijd komt de relatie en verhouding tot West-Europa in zijn werk meer naar voren. Zoals de recente video-performance 'Tanklove' waarin vreemd genoeg een tank een dorp in Denemarken binnenrijdt. Van 13 t/m 23 mei werden de 2-kanaalsinstallatie 'The Flag' (2006) en de videoperformances 'Tanklove' (2008) en 'Untitled' (2004) getoond.

Köken Ergun (1976, Istanbul, TR) woont en werkt in Istanbul (TR) en Berlijn (DE)

TANKLOVE
Denemarken, 7', 2008
http://koken-tanklove.blogspot.com/
Een ongewoon, niet alledaags oorlogsicoon - de tank - verschijnt in het alledaagse straatbeeld van het dorp Jyderup in Denemarken. De inwoners lijken niet alleen weinig verrast, ze schijnen zelfs enthousiast op de komst van de tank te reageren. In deze videoperformance met de titel 'TANKLOVE' maakt de tank bijna deel uit van het landschap.

The Flag (Bayrak)
Turkije, 2006, 9'01'
http://i-soldier-the-flag.blogspot.com/
‘The Flag' is het tweede deel van Köken Erguns videoreeks over de door de staat gecontroleerde ceremonies ter ere van de nationale dag van de Turkse Republiek. Deze splitscreen film werd opgenomen tijdens het 'Feest van de Kinderen', een nationale feestdag op 23 april wanneer de eerste bijeenkomst van het nieuwe Turkse parlement en de officiële neergang van het Ottomaanse rijk in 1920 worden herdacht. ‘The Flag' documenteert de pompeuze patriottistische performance, die is bedacht door volwassenen maar uitgevoerd door kinderen. Gastheer van de ceremonie is de burgemeester en gouverneur van Istanbul, met deelname van een hooggeplaatste generaal. Lagere schoolleerlingen lezen hardop gedichten en plechtige verklaringen voor. Patriottisme wordt nationalisme volgens een harde lijn. Een van de teksten, 'De Vlag' wordt passioneel voorgedragen door een meisje dat zweert om ‘het nest van een vogel te vernielen, als die in de vlucht de vlag (van haar land) niet begroet' en om ‘een graf te graven voor al wie niet (op haar manier) naar de vlag kijkt'.

Untitled
Turkije, 2004, 8'54'
Te midden van de groeiende discussie over de hoofddoek-problematiek, hield de president van Turkije het jaarlijkse Republic Day Ball in het Presidentiële Paleis. Hij verstuurde eenpersoonsuitnodigingen naar de leden van het parlement waarvan de meerderheid uit Islamitische Democraten bestaat. Dit was zijn strategie om de vrouwen die avond van hun komst te weerhouden vanwege het feit dat ze hoofddoeken dragen. Met het werk ‘Untitled' wil Köken Ergun zijn persoonlijke protest tonen door de spanning rond het hedendaagse islamitische lichaam zichtbaar te maken.

Köken Ergun studeerde aan de universiteit Istanbul Acting Department, gevolgd door een postuniversitaire bul in Oudgrieks Theater aan de King's College, Londen. Tevens bezit hij een Mastersdiploma in Visual Communication Design van de Istanbul Bilgi University. Na het werken met theater regisseur Robert Wilson ging de interesse van Ergun meer uit naar hedendaagse kunst en specifiek naar video en performance. Zijn werk is internationaal tentoongesteld bij instituten als Platform Garanti (Istanboel), KIASMA Museum of Contemporary Arts (Helsinki), Sparwasser HQ (Berlijn), Digital ArtLab (Tel Aviv), Museum of Contemporary Arts Taipei, Casino Luxembourg, Art In General (New York), en Stedelijk Museum Bureau Amsterdam. Zijn videowerken zijn ook vertoond op filmfestivals, waaronder Oberhausen, Rotterdam, Sydney en Zagreb. Ergun was in 2007 winnaar van de Tiger Award van het Rotterdams Film Festival voor zijn korte film 'The Flag.'

Tijdelijk Museum Amsterdam www.tijdelijkmuseumamsterdam.nl