Van 04-07-2007 t/m 08-07-2007


Performance-programma in het Nederlands Instituut voor Mediakunst



Nederlands Instituut voor Mediakunst

Wo. 4 juli: Semiconductor
(UK)
Za. 7 juli:
Interactive Sonic Systems (ES) en Sensors_Sonics_Sights (F)
Tijd: 20.30 uur


Tijdens het festival 5 days off presenteren Paradiso, Melkweg en het Nederlands Instituut voor Mediakunst een speciaal MEDIA programma. Van 4 tot en met 8 juli worden op de verschillende locaties films en documentaires vertoond en staat mediakunst in de belangstelling door middel van performances.

Als onderdeel van 5 days off is in het Nederlands Instituut voor Mediakunst sinds 1 juni de tentoonstelling (in)visible sounds te zien. De kunstenaars in de tentoonstelling onderzoeken de onzichtbare wereld van geluidsgolven, –frequenties en elektromagnetische velden. In alle gevallen stellen zij de aanwezige, maar voor onze perceptie onzichtbare, straling ter discussie. Er wordt gebruik gemaakt van de aanwezige, maar onzichtbare, technologie en door te spelen met elektromagnetische golven en verschillende frequenties verrassen de werken door de hoeveelheid aan informatie en mogelijkheden.

Tijdens het 5 days off festival presenteert het Nederlands Instituut voor Mediakunst twee performance-avonden waarin de wederzijdse beïnvloeding van beeld en geluid centraal staat. Deze wederzijdse beïnvloeding wordt door computertechnologiëen, natuurkrachten of menselijke bewegingen aangestuurd.

Sensors_Sonics_Sights

Semiconductor (UK) geeft op woensdagavond 4 juli twee performances. In Brilliant Noise worden de mooiste satellietbeelden van de zon geselecteerd vanuit een open access archief. De stralingsintensiteit wordt omgezet in audiofragmenten waardoor de aandacht wordt gevestigd op de verborgen krachten van het zonnestelsel. Centraal in de performance Sonic Inc: Where has the Future Gone? staat een computer die naar audiobestanden 'luistert' en deze afhankelijk van de hoeveelheid resonantie naar digitale beelden weet te vertalen.

Op zaterdag 7 juli demonstreert het Interactive Sonic Systems (ES) team het elektronische muziekinstrument reactable. reactable bestaat uit een multitouch interface waarop objecten bewegen. Door het verplaatsen, draaien en sturen van deze objecten ontstaat er dynamische geluidskunst.
 


 

Ook geeft Sensors_Sonics_Sights (F) deze avond een performance waarin beeldende muziek wordt gecreëerd aan de hand van lichamelijke bewegingen. Met hun eigen subtiele bewegingen beïnvloedt het trio het beeld en geluid dat door middel van gevoelige sensoren wordt gegenereerd.

Tijdens de performance-avonden is de tentoonstelling (in)visible sounds geopend.
5 days off bezoekers met een passe-partout, een MEDIA passe-partout of een dagkaart kunnen gratis naar binnen. Losse kaarten: 3,50 (studenten 2,50), reserveren aanbevolen via info@nimk.nl
Programma onder voorbehoud.

Meer informatie is te vinden op: www.5daysoff.nl

Performance-avond woensdag 4 juli
Tijd: 20:30 uur
Semiconductor - Brilliant Noise
Semiconductor - Sonic Inc: Where has the Future Gone?

Performance-avond zaterdag 7 juli
Tijd: 20:30 uur
SSS Sensors_Sonics_Sights
Interactive Sonic Systems – reactable



Melkweg

De Melkweg vertoont op woensdag 4 juli een breed spectrum van korte video's en de documentaire 'The Future Is Not What It Used To Be' tijdens Visual Memories. Tijdens dit programma wordt ingegaan op bekende beelden uit ons geheugen. Nu alle mogelijke vormen van multi-media opname mogelijk zijn, is er voor de mediakunstenaar ruimte ontstaan om deze op welke wijze dan ook weer met elkaar te combineren. In Visual Memories wordt een breed spectrum van korte video’s vertoont waar op vaak ludieke wijze wordt omgesprongen met bekende beelden uit ons collectief geheugen. Daarnaast wordt in “ The Future is not what is used to be” een prachtig beeld geschapen over de Finse visionair Erikki Kurenniemi. Die neemt ons mee in zijn gedachtenwereld over electronische muziek, herinneringen, computer en de gehele menselijke soort opgesloten in een golfbal reizend door het heelal.

Op donderdag 5 juli is er een live-registratie van The Knife te zien in Gothenburg in april 2006. Hun album ‘Silent Shout’ wordt veelal vergeleken met het werk van Kraftwerk, Aphex Twin en Bjork. De registratie in combinatie met de visuals van Andreas Nillson maken het geheel tot een visueel overdonderend spektakel.

Op vrijdag 6 juli vindt in de Melkweg de vertoning van de film DAFT PUNK: Electroma plaats. Deze film is gemaakt door het Franse duo dat woensdag in de Heineken Music Hall optreedt. De film gaat over 2 robots die mens proberen te worden. Ook op vrijdag: het platform Optofonica, dat de huidige stand van zaken in de relatie tussen beeld, geluid en ruimte presenteert. De showcase op 5 days off biedt een voorproefje van wat later een tentoonstelling en multimediapresentatie wordt met werken en essays van een groep internationaal befaamde artiesten en onderzoekers. Het Optofonica programma bestaat uit vertoningen en live performances van recentelijk gepubliceerde 5.1 surround audiovisuele kunstwerken. Met optredens van Sagi Groner, Kanta Horio en Frank Bretschneider en werken van Evelina Domnitch Dmitry Gelfand, Telcosystems, Ryan Jeffery Scanner, Ryoichi Kurokawa, Jason Graham Kim Cascone TeZ, Skoltz_Kolgen, Kaffe Matthews, Marcel Wierckx, Martijn van Boven, Otolab, Ray_XXXX, Lia @c, Claudio Sinatti Stephan Mathieu, Bas van Koolwjik, Modulate, Gerard Holthuis, Oren Ambarchi ng Robin Fox.

Zaterdag 7 juli heeft het Franse media collectief Pleix een avond samengesteld met audio-visueel werk dat voor hun als inspiratie en referentie heeft gewerkt op hun eigen ontwikkeling. Pleix is een virtuele community van kunstenaars en muzikanten werkzaam in Parijs. Hun audio-visueel werk is met name bekend geworden door hun moderne beeldtaal en vaak inventief gebruik van technologie. Tijdens het programma zullen twee leden van Pleix: Laetitia Rouxel en electronica muzikant ‘ Blieb’ in een gesprek met Martijn van Boven uitleg geven over hun eigen werk en inspiratiebronnen.

Op zondag 8 juli laat de documentaire Moog het leven zien van de maker van ‘s werelds bekendste en meest geroemde analoge synthesier: The Moog synthesizer. Een film over deze legendarische figuur van de hedendaagse (populaire) muziek, Robert Moog, waarin de kijker een beeld krijgt over zijn ideeën, design en creativiteit. Aansluitend worden enkele nieuwe titels vertoont van het Oostenrijkse filmlabel Sixpack uit hun programma: Audio-Visionen. Met daarin experimenten in beeld en geluid.

Gedurende het hele festival presenteert 5 days off een eigen radiostation: Radio Oltranzista.
Op 105.6 FM zal non stop worden uitgezonden. Bovendien zijn de uitzendingen tot 01.00 uur live bij te wonen in de Melkweg Galerie. Radio Oltranzista is een onconventioneel radioprogramma en mixedmedia-kunstuitvoering. Het is een happening in de stad die zowel liefhebbers en geestverwanten, als toevallige passanten, in contact wil laten brengen met creatieve roerselen binnen de zogenaamde ‘underground connected cultures’.



Paradiso

Paradiso presenteert op donderdag 5 juli een Live Cinema programma. Live Cinema komt als audiovisuele performance vorm voort uit een lange traditie van synergetisch experiment tussen (live) muziek en bewegend beeld. Het programma bestaat uit een aantal bijzondere audiovisuele optredens die nog niet eerder in Nederland te zien zijn geweest en nieuwe samenwerkingen geïnitieerd door 5 days off media.

Het Finse duo Pan Sonic grossiert sinds het begin van de jaren '90 in eigenzinnige en experimentele muziek. Veel van hun instrumentarium is zelf ontwikkeld en gebouwd door Jari Lehtinen en Erkki Kurenniemi.(over laatstgenoemde is het filmprogramma de documentaire ‘The Future is not what it used to be’ te zien). De optredens van Pan Sonic gaan niet zelden gepaard met minimalistische doch uiterst doeltreffende visuals.In de performance 'Quasar' creëren Jürgen Reble en Thomas Köner een microcosmos van beeld- en geluidsdeeltjes waarmee zij het publiek omhullen. Voor het beeld gebruikt Reble vijf gemodificeerdefilmprojectoren, waarmee hij pulserende abstracte beelden creëert zowel op het scherm als zwevend in de ruimte boven het publiek. Het geluid van de projectoren wordt door Köner bewerkt tot een synchrone ruimtelijke geluidswereld, die met behulp van een quadrofonische speaker opstelling zich om het publiek heen ontwikkeld. Thomas Brinkmann is een van de meest innovatieve experimentele producenten en de meest vooraanstaande vertegenwoordiger van de 'Minimal Techno'. Op 5 Days Off werkt Brinkmann samen met Karl Kliem, de oprichter van het Frankfurter medialab MESO en van het label Dienstelle. Kliem ontwikkelt real-time audiovisuele systemen die hij toepast in uiteenlopende media als visuals, clips, webdesign, muziek en installaties. Olaf Bender maakt zijn muziek geheel digitaal. Door stapelingen van frequenties creëert hij complexe geluidstexturen. Digitale tikken zijn een essentieel ingrediënt om tot ritmische structuren te komen. Live vergezellen visuals zijn muziek, in de vorm van abstracte licht patronen. Het Oostenrijkse duo Florian Kmet en Stefan Németh, samen Lokai, debuteerde recent met '7 Million', waarop het duo op briljante en beheerste wijze de schier eindeloze reeks van combinaties van elektrische gitaar en electronica verkent. Het optreden van Lokai zal worden begeleidt door een remix van de hallicunerende film ‘Luukkaankangas’ van Dariusz Kowalski.Twee jaar geleden debuteerde Jérôme Deuson als aMute met het wonderschone debuut 'A Hundred Dry Trees'. Hierin versmelten veldopnames, stadsgeluiden, warme gitaarmelodieen en ruis tot een prachtig donker klankpalette. Voor het tweede aMute album 'The Sea Horse Limbo' werkte Deuson onder meer samen met Stéphane Fedèle, Jean-Paul Dessy, Jenna Robertson en Avia Gardner. Ook Live zal aMute met een band optreden.

Met dank aan:
Fonds voor Podiumprogrammering en Marketing
Mondriaan Stichting
Fonds voor Amateurkunst en Podiumkunsten
STEIM
Australian Council
Maison Descartes
Powered by BeamSystems