24-08-2007
Spatial Soundings and Silent MusicalitiesJustin Bennett, Nathalie Bruys & Maria Barnas en Jacob KirkegaardVoor de opening van de tentoonstelling
OFF SCREEN is een speciaal luisterprogramma samengesteld. We vangen aan met stedelijke soundscapes van Justin Bennett die ook in de tentoonstelling hoorbaar zijn (maar dan via koptelefoon). Het hoorspel van Nathalie Bruys en Maria Barnas geeft een kijkje in de wereld van Max. En als afsluiter geeft Jacob Kirkegaard een live performance waar we kunnen luisteren naar vulkanische vibraties die zich onder het oppervlak van de aarde bevinden. In
OFF SCREEN is tevens Kirkegaard's audiovisuele installatie AION opgenomen.
Toegang gratis
1700 - 1740 uur
Justin Bennett (UK, 1964)
Sundial24 uur opnames, 2003-2007
geluidswerk
Sundial is een serie werken die het dagelijkse ritme van een specifieke stad analyseert. Vierentwintig uur lang maakt Justin Bennett geluidsopnamen op een bepaalde plek. Deze opnamen monteert hij tot een kort werk (8 tot 12 minuten) dat het ritme van de dag volgt, van middernacht tot middernacht. Het publiek hoort een realistische 3-dimensionale representatie van de soundscape, maar gecomprimeerd tot een heel korte tijdspanne. Bennett heeft al versies geproduceerd in Barcelona (2003), Den Haag, Rome, Guangzhou, Paris (2005), Wenen (2006) en Istanbul (2007). Elke stad, elke locatie klinkt totaal verschillend, maar ook het ritme verandert van plek tot plek.
1745 - 1835 uur
Nathalie Bruys (NL, 1975) en
Maria Barnas (NL, 1973)
Max A Max B, 2002/3
hoorspel (en publicatie)
50 min'
Over het leiden van een dubbelleven (Amsterdam en Berlijn) en wat er van Max overblijft wanneer je de herinneringen betreedt van mensen die hem hebben gekend.
1845 - 1915 uur
Jacob Kirkegaard (DK, 1975)
Eldfjall, 2005
geluidsperformance
30 min.
De live performance van Jacob Kirkegaard bevat subtiele vulkanische aardse vibraties die zich rond het gebied van Krisuvik, Geysir en Myvatn in IJsland bevinden. Deze zeer dichte ritmisch trillende geluiden in de grond zijn opgevangen door gebruik te maken van zeer gevoelige contactmicrofoons. Deze apparaten werden op verschillende plekken rond de geisers, onder het oppervlak van de aarde, geplaatst. Hier pikten ze karakteristieke sonische vulkanische activiteiten op, die zich vlak onder het oppervlak bevinden.