404 Object Not Found. What remains of media art?

[Beginpage: info]

2002-2003


Deze site bevat informatie over de case studies uitgevoerd door het Nederlands Instituut voor Mediakunst in het kader van het project 404 Object Not Found: What remains of media art? en de tentoonstelling Dertig jaar Nederlandse Videokunst . Het Nederlands Instituut voor Mediakunst onderzocht vier multimedia installaties op het gebied van presentatie, registratie en documentatie. Aan de hand van de case studies stelde het Instituut richtlijnen voor herinstallatie en conservering van de onderzochte installaties op.


Project 404 Object Not Found: What remains of media art?


medien_kunst-netz Dortmund startte met ondersteuning van het EU programma Cultuur 2000 dit éénjarige onderzoeksproject (july 2002 – august 2003) waarbij de vragen omtrent productie, presentatie en conservering van mediakunst worden onderzocht. Het onderzoeksproject “404 Object Not Found: What remains of media art?” omvat case studies gedaan door de deelnemende partners van concrete werken om de problemen op het gebied van presentatie, documentatie en conservering die zich voordoen bij mediakunst te analyseren. De verschillende vormen van mediakunst, zoals video, video installaties, net- en computerkunst werden hier bij aangehaald.

 

M.-A. Cardenas / 25 Caramboles en variaties / oude opstelling in het toen Boymans van Beuningen Rotterdam

 

Als conclusie, publiek platform en climax van het project werd 19-22 juni 2003 in Dortmund het congres “404 Object Not Found: What remains of media art?” georganiseerd. Tijdens het congres werden lezingen gehouden en was er ruimte voor discussies en werkgroepen. Naast het presenteren van de case studies gave diverse internationale experts een presentatie over hun ervaringen, strategieën en huidige projecten op het gebied van mediakunst. Aan de hand van concrete voorbeelden werd met het congres het doel om technologische problemen en methoden omtrent conservering te bespreken evenals documentatiemethoden en het (digitaal) archiveren van mediakunst nagestreefd. Een ander aandachtspunt was het onderzoeken van mediakunst aan de hand van kunsttheorie. Meer informatie over het congres.

 

Co-organisatoren van project 404 waren het Nederlands Instituut voor Mediakunst, C3 Center for Culture & Communication in Budapest en Prof. Hans Dieter Huber van de Staatliche Akademie der Bildende Künste Stuttgart.

 

404 Object Not Found: What Remains of Media Art website

 

Dit project wordt ondersteund door

[endpage]

[beginPage: congress]
Deze informatie is alleen beschikbaar in de Engelse taal


With a focus on using actual examples and concentrating on specific questions, the priority of the 404 Object Not Found: What remains of media art? congress lay in bringing together a diverse base of international initiatives and people from a variety of professions with different skills and interests to facilitate a forum of comprehensive discussions. Media and art historians, artists, curators, and restaurateurs as well as computer scientists, technical assistants to artists and representatives from the ICT industry were brought together with the aim of fostering long-term cooperation and communication about the key questions and issues involved in the production, presentation and preservation of media art that reached beyond the four days in Dortmund.

 

The success of the congress in this way was realised as many participants had the opportunity to make connections and contacts with other individuals and institutions with similar interests in media arts preservation, and many have since participated in a variety of collaborative projects. Furthermore, due to the success of the research project and congress, similar initiatives following the model in Dortmund have been initiated, such as the international exhibition, symposium and workshop title 404 Object Not Found: International project for Media Art,  in Seoul, Korea running from October 2006 to October 2007.

 



congress resources

*404 congress presentation abstracts

*404 congress programme

*Selection of presentation full texts and essays related to 404 congress


 

During the congress case study presentations, lectures and panel discussions were divided into a number of topics: “installative works of media art,” “net and software based art,” “archives and documentation,” “presentation / interpretation / reconstruction,” “emulation,” and “infrastructures” with presentations focusing on key issues and concrete works within these areas. 

 

Within and across these topic subdivisions, a number of key themes were presented prior to the conference in publicity material as crucial points to consider for the conversations that were to take place in Dortmund.

 

congress themes

 

*technological and methodical aspects of preservation (storage, migration, emulation, re-interpretation etc.)

*the demands placed upon the documentation of media art, and open and standard documentation methods.

 * the question of whether it can be expected or indeed demanded that artists, during the production process of their work, should consider its long-term conservation or assemble detailed documentation about it.

 *the importance of raising conversations about which possible “low-budget” solutions  would allow institutes with limited budgets to present, document and preserve media art.

 * the question of how net and software based art can be collected, exhibited and preserved.

 *the importance of including discussions involving art-theoretical reflections on media art in tandem with case-based research, that for example considered the problems of its difficult to define “materiality” and process oriented nature as well as issues surrounding the spatial and contextual specificities of many media art works.

 

congress organization

 

Case Studies:
after the yearlong research project, case studies were presented at the congress by NIMk, medien_kunst_netz Dortmund and C3 that dealt directly with the themes and aims of the conference.

* to read more on the case studies, click the "case studies" link on the left

 

Lectures:
in addition to the case studies, a number of talks were given by a range of international specialists. This included a presentation by Hans Dieter Huber, a partner of the 404 research project entitled “From point to point or from production to presentation to preservation of media art.” “The End of Media Art (as we know it)" by Josephine Bosma, and a lecture by Jeff Rothenberg titled “Digital Art Will Last Forever – Or Five Years, Whichever Comes First,” for example, were also presented.

 

Work Groups:
organized for both the case study presentations and the lectures given by international experts. These meetings offered smaller group settings to reflect on the presentations and have an intensive conversations about the key themes of the conference and their relationship to developing practical questions and solutions regarding the production, presentation and preservation of media art. Additional projects were also presented in this setting and working groups were asked to bring statements gathered during their sessions back to other participants of the congress.

In addition to the case study presentation that NIMk offered, work group sessions occured where members of the NIMk team had the opportunity to talk with congress participants and develop a number of statements with respect to the issues concerning the production, presentation and preservation of media art. Statements gathered from the work group include:

*Its not enough to buy media art, media needs care and maintenance

*Preservation of media art needs an interdisciplinaryt approach; it should be a collaboration of artists, art historians, technicians and conservators

*Authenticity in media arts includes perception, material and artistic intention

*Preservation skills for media art are rare; the focus in the future should be on education

*An expertise platform on these matters will help in the development of good practise
 

Panel Discussion:
focused on what kinds of requirements must be placed on institutions, curators and exhibition sites, as well as institutes of further education, culture, politics and grant models to ensure a long term and in particular a decentralized infrastructure for media artists' production, presentation and conservation. The panel included a number of key international specialists involved in the field of media arts presentation and preservation: Pip Laurenson (Tate Modern, London), Alain Depocas (Daniel Langlois Foundation, Montreal), Johannes Gfeller (Hochschule für Gestaltung, Kunst und Konservierung, Bern), Hans Dieter Huber (Staatliche Akademie der Bildenden Künste, Stuttgart), Regina Wyrwoll, and Heiner Holtappels (NIMk).

 

Exhibition:
running parallel to the congress and exhibition of the work “On Translation: Das Museum” by artist Antoni Muntadas was presented at the Dortmund Museum am Ostwall. The exhibition was set and visited as part of the congress with the intent of creating a space to reflect on, amongst other things, the specific problems of the presentation (as an interpretation) of media art in the museums, especially considering works that were originally conceived as interventions in public space as a video conference or internet project. Additionally, Muntadas also presented a lecture at the congress.

 

*Muntadas 'On Translation: Das Museum'

 

source: Hartware Medien Kunst Verein www.hartware-projekte.de/programm/inhalt/otme.htm

[endPage]

[Beginpage: research]

In het kader van de tentoonstelling Dertig jaar Nederlandse Videokunst en het project 404 Object not found: What remains of media art voerde het Nederlands Instituut voor Mediakunst case studies uit aan de hand van vier multimedia installaties. Het onderzoek heeft geleid tot richtlijnen voor herinstallatie en conservering van de volgende installaties:

 

25 Caramboles en variaties. Verjaardagscadeau voor een 25-jarige (1979/1980)               Miguel-Ángel Cárdenas

Miguel-Ángel Cárdenas / 25 Caramboles en variaties presented / NIMk

 

Outside Inside (1982) Elsa Stansfield en Madelon Hooykaas

Stansfield en Hooykaas / Outside Inside / NIMk

 

Are You Afraid of Video? (1984-1994) Servaas

Servaas / Are You Afraid of Video? / NIMk


A Word of Welcome (1997-2007) eddie d.

eddie d / A Word of Welcome presented / NIMk

 


De werken werden geselecteerd op de verscheidenheid van de individuele werken en de mate van complexiteit van de gebruikte technologie.

 

Tijdens het onderzoek werden onder andere de volgende vragen beantwoord:

* Welke aspecten spelen een rol bij de conservering van herinstallatie van multimedia installaties?
* Wat zijn de criteria voor conservering en herinstallatie?
* Welke esthetische en technische elementen zijn essentieel en moeten worden geconserveerd zodat de authenticiteit en de betekenis van het werk in tact blijven tijdens toekomstige presentaties?
* Op welke manier kunnen installaties worden geregistreerd en de gedocumenteerd worden?
* Welke technische kennis is noodzakelijk om in de toekomst deze installaties te presenteren?

 

Het doel van het onderzoek was tweeledig: enerzijds het inventariseren van de specifieke problemen rond het documenteren, registreren, conserveren en presenteren van multimedia installaties, anderzijds het realiseren van praktische richtlijnen met het oog op toekomstige presentaties.

 

Aan de orde in deze richtlijnen kwamen tevens de volgende vragen:

* Wat is de kunsthistorische betekenis van het werk?
* Wat is de relatie tussen de fysieke objecten, de dragers van beeld en geluid, de gebruikte afspeelapparatuur en de ruimte waarin de installatie wordt gepresenteerd?
* Kan de apparatuur worden vervangen als bijvoorbeeld de oorspronkelijke monitoren niet meer verkrijgbaar zijn?
* Hoe denkt de kunstenaar over het behoud van zijn of haar werk?

 

Voor de herinstallatie van de werken in kwestie bij de tentoonstelling Dertig jaar Nederlandse Videokunst, werd gekozen om zo veel mogelijk uit te gaan van de wensen van de kunstenaar. Elke installatie werd opgebouwd in samenwerking met, of door de oorspronkelijk maker.

 

De richtlijnen voor herinstallatie en conservering zijn te bekijken op deze site onder case studies. In deze richtlijnen is rekening gehouden met: een reconstructie van de verschillende installatiemomenten, technische gegevens, objectregistratie, installatie-instructies, bibliografie en aanbevelingen voor vervolgonderzoek. Daarnaast is bij elke case studie het installatieproces fotografisch gedocumenteerd en zijn de installaties tijdens de tentoonstelling op video geregistreerd. Uitgangspunt bij de interviews met de kunstenaars was het verzamelen van zoveel mogelijk informatie en het aftasten van de mogelijkheden en grenzen van veranderlijkheid van de betreffende installaties.

 

Zoals verwacht was het binnen het onderzoek naar de casestudies niet mogelijk een registratiemodel voor multimedia installaties te ontwikkelen. Wel is een eerste aanzet gemaakt tot een conceptmodel, dat als leidraad gold voor de verslaglegging. Voor het conceptmodel is gebruik gemaakt van bestaande modellen, zoals ontwikkeld tijdens het onderzoeksproject Conservering Moderne Kunst (1997) en het Project Conservering Videokunst (2000-2003).

 

De installaties zijn onderzocht door een interdisciplinair team bestaande uit Jojanneke Gijsen (kunsthistorica), Vivian van Saaze (onderzoeker), Ivo van Stiphout (mediakunstenaar) en Ramon Coelho (mediatechnicus) en Gaby Wijers (videoconservator) van het Nederlands Instituut voor Mediakunst.




Download pdf

Conceptmodel gegevensregistratie (multimedia) installaties

Extended Research Report



[endpage]

[beginpage: Case Studies]De vier werken die het Nederlands Instituut voor Mediakunst aan een case studie heeft onderworpen in het kader van het project 404 Object Not Found: What remains of media art? en de tentoonstelling Dertig jaar Nederlandse Videokunst worden hieronder kort beschreven. Ook zijn de richtlijnen voor herinstallatie en conservering van de installaties hier terug te vinden.
 

Case Studies van NIMk

 Case Study: Documentatie en Conservering van de Installatie door Miguel-Angel Cardenas, 25 Caramboles
read more »

 Case Study: Documentatie en Conservering van de Installatie door Stansfield en Hooykaas, Outside Inside
read more »

 Case Study: Documentatie en Conservering van de Installatie door Servaas, Are You Afraid of Video?
read more »

 Case Study: Documentatie en Conservering van de Installatie door eddie d, A Word of Welcome
read more »



 

additional 404 object not found case studies

 

Center for Culture & Communication, C3 (Budapest) case study:
Artist: Zoltán Szegedy-Maszak
Work: "Cryptogram" (1996/97)
Type: VRML project
Collection C3

* "Cryptogram" casestudy

* Center for Culture & Communication description of "Cryptogram"

* "Cryptogram" art website

* Center for Culture & Communication, C3

 

medien_kunst_netz Dortmund (Germany) case study:
Artist: Diana Thater
Work: "The best animals are the flat animals" (1998)
Type: Video installation
Goetz Collection, Munich

* "The best animals are the flat animals" case study

* medien_kunst_netz (currently known as Hartware Medienkunst Verein)

[Endpage]

[Beginpage: Events]Congres
Internationaal congres over de productie, presentatie en conservering van mediakunst
Het congres "404 Object Not Found: What remains of media art?" van 19 - 22 juni 2003 in Dortmund, is de conclusie en het publieke platform van het project. Het congres bied plaats aan lezingen, panel discussies en studie groepen. In aanvulling op presentaties van de case studies zijn internationale experts uitgenodigd hun ervaring, strategieën en lopende projecten op het gebied van media kunst te presenteren.

404 Object Not Found: What Remains of Media Art? congress website

Expertmeeting
In het kader van de tentoonstelling 'Dertig jaar Nederlandse Videokunst' (11 januari t/m 8 maart 2003) en het onderzoeksproject Methods of Production, Presentation and Preservation of Media Art verrichtte het Nederlands Instituut voor Mediakunst onderzoek naar de conservering en presentatie van vier installaties. De installaties zijn uitgebreid gedocumenteerd en geregistreerd, zodat de werken in de toekomst opnieuw geïnstalleerd kunnen worden. Op donderdag 6 maart 2003, 16.00-18.00 uur wordt het onderzoek op het Nederlands Instituut voor Mediakunst gepresenteerd aan geïnteresseerden. Gaby Wijers (projectleider) zal de bijeenkomst inleiden, waarna Jojanneke Gijsen (presentatie) de tentoonstelling toelicht. Vivian van Saaze (projectmedewerker) en Ramon Coelho (techniek) zullen het onderzoek presenteren. Aan het onderzoek werkten verder mee: Miquel-Ángel Cárdenas, eddie d, Elsa Stansfield, Madelon Hooykaas, Ramon Coelho, Dorine Mignot, Gert Hoogeveen en Triomf.

[Endpage]