Henk Lotsy en Kees de Groot / Frank Morssinkhof

Van 21-03-1998 t/m 18-04-1998


Henk Lotsy, To You, Sweet Thoughts
Kees de Groot / Frank Morssinkhof, Reality Barrier

“In het domein der kunsten moet de belofte in de lucht hangen dat je over werkelijkheden kan spreken waar we in het gewone leven niet tegen bestand zijn.” Henk Lotsy naar Saul Bellow.


Henk Lotsy
speelt met de werkelijkheid, zet die naar eigen hand en construeert nieuwe werelden om zich vervolgens daarin te verliezen. In de installatie To You, Sweet Thoughts (1998) gaat hij verder dan in de videotape met dezelfde titel (ook hier te zien) die hij in 1995 vervaardigde. Wordt daarin zijn wereld nog - als in een literair werk - afstandelijk aangeboden, in de installatie word je omringd door zijn geprojecteerde, bizarre belevingswereld waarin het onderscheid tussen waanideeën en creatieve gedachten lijkt te verdwijnen. De literair en psychologisch beladen symbolen als vuur, insecten en spiegels dringen zich steeds verder op in zijn bedompte werkplaats. Samen met het ongeremd fluisteren en schreeuwen van woorden in flarden van zinnen moet je angstig en vol ontzetting zijn lot volgen. Drie schermen en drie speakers worden ingezet om het verhaal te verkondigen; over hoe de kunstenaar bedenkt, creëert, ondergaat en de bezoeker mee sleurt. Maar is Lotsy’s wereld wel zo ver verwijderd van de onze? In de zaal staat nog een bureau met monitor, waarachter de bezoeker net als de kunstenaar in To You, Sweet Thoughts kan plaatsnemen. “om af te dalen in je kop, je geest ”.
“...als door de ogen van en luisteren naar die stem zoals je luistert naar je eigen stem, als de stem van een ander... De constructie van de wereld wordt bepaald door dat wat zich in de kop van de hoofdpersoon afspeelt. Waar je over een grens gaat, lijkt de spanning met de realiteit gebroken, het wordt waan, fictie zo je wilt.... Werken van Beckett, Bellow, Goethe en andere literaire werken zijn prominent aanwezig als bron.
Tot nu toe waren de reacties opvallend verdeeld. Zelfs situaties met felle voor en tegenstanders, in ieder geval geen onverschilligheid.”



Henk Lotsy (Bussum, 1953) begon met video te experimenteren tijdens zijn opleiding aan de Rietveld Akademie tussen 1977 en 1982, waar hij vanaf 1990 regelmatig als gastdocent terugkeert. Lotsy heeft zich nooit willen toeleggen op één kunstdiscipline. Vanaf 1991 richt hij zich voornamelijk op video, een medium dat zich goed leent om verschillende disciplines te integreren.

De installatie Reality Barrier, Infected Information/Plunderphonix (1998) van Kees de Groot en Frank Morssinkhof gaat voorbij aan het onderscheid in werkelijkheden. Met tientallen monitors, videoprojecties en soundscapes wordt een bombardement aan indrukken op de bezoeker losgelaten. Het beeldmateriaal waaruit wordt geput voor deze installatie kent een grote diversiteit: zowel film- en televisiebeelden, beelden en geluiden van internet, video- en computergames, als ook citaten en samples uit eigentijdse electronische kunstvormen worden schaamteloos ‘gejat’. Door gebruik te maken van sampling en digitale beeldbewerking worden de beelden herkauwd en eigen gemaakt. Aaneengeregen en in een nieuwe volgorde gezet, verwijzen ze op kritische, soms ironische wijze naar de hedendaagse kunsttheorie, geschiedenis en politiek. De Groot en Morssinkhof tonen deze beelden en geluiden recht toe en recht aan. Net zoals in onze dagelijkse wereld: overweldigend, in vele toonaarden en direct op de man af.

“Voor een citaat verwijzen we liever door naar een andere kunstenaar. Allan Kaprow schreef in 1971: ‘Non art is more art than art art’. Hier hebben we zelf verder niets meer aan toe te voegen.”

Kees de Groot (Marum, 1956) en Frank Morssinkhof (Hengelo, 1959) werken sinds hun afstuderen aan de AKI (1983) in Enschede veel samen. Bij hun projecten is er steeds een agressieve grondhouding naar de beelden en geluiden van de verschillende media terug te vinden. Onverbloemd leggen zij de eenzijdigheid van ‘de media’ vast en tonen dit zintuiggeweld via vele kanalen. De bezoeker wordt overrompeld, ondergaan! lijkt het motto.

De opening, vrijdag 20 maart vanaf 17:00 uur zal gepaard gaan met een speciale live act, waarbij Kees de Groot en Frank Morssinkhof een live installatie creëren. Ze zullen worden bijgestaan door twee Play Station Streetfighter II kampioenen.
Daarna zal er de gabberperformance Hardcore Holland plaatsvinden met live gemixte videoprojecties van het kunstenaarsduo Bosma/Coenen en beats van DJ Dione. U bent van harte welkom op de opening bij MonteVideo/TBA.