hybrid life forms
Van 31-03-2001 t/m 12-05-2001
Michele Barker, Kate Beynon, Justine Cooper, Brenda L Croft, Linda Dement, Wade Marynowsky, Tracey Moffatt & Gary Hillberg, Patricia Piccinini, Melinda Rackham, Rea, David Rosetzky, Robyn Stacey
web works:
Mary-Anne Breeze, Zina Kaye, Anita Kocsis, Francesca da Rimini, Gary Zebington
Computer animatie:
Faye Maxwell Owen-Greene
Faye Maxwell Owen-Greene
Het Nederlands Instituut voor Mediakunst, Montevideo/Time Based Arts organiseert in samenwerking met de Australische curatoren Linda Wallace en Josephine Grieve de tentoonstelling hybrid forms: Australian new media art. Bijna alle Australische kunstenaars presenteren werk dat voor het eerst in Europa te zien is.
hybrid forms neemt de bezoeker mee naar het weelderige kreupelhout van het hedendaagse Australië -- de vreemde bekentenissen, de duistere herinneringen, de hybriden. De isolatie van Australië heeft evenals op haar flora en fauna een bijzondere uitwerking gehad op kunstenaars. Op verschillende manieren brengen zij het onzichtbare leven naar de oppervlakte, waardoor verassende werken ontstaan. De enorme diversiteit en levendigheid van de technologische groei staat in hybrid formscentraal. Evenals Europa heeft Australië de nieuwe ontwikkelingen snel opgepikt. Australische kunstenaars zijn direct op zoek gegaan naar de wereld in en achter de computer, reflecteerden en experimenteerden met complexe scheidingen en verbanden waardoor er een vrijplaats ontstond voor nieuwe visies. De kunstenaars in de expositie reflecteren zowel op de digitale media als op het culturele en wetenschappelijke leven.
Patricia Piccinini
Het werk The Breathing Room van Patricia Piccinini reflecteert de spanning die plaatsvindt zodra nieuwe technologische ontwikkelingen (electronica, biochemica, gentechnologie) het dagelijks leven binnentreden. In The Breathing Room zien we fragmenten van een lichaam, bewegende stukken huid, begeleid door rustige ademhaling. Het is herkenbaar maar niet helemaal werkelijk. Ineens, zonder duidelijke reden lijken de beelden in paniek te raken.
Rapt / Justine Cooper
Brenda L Croft belicht in haar fotoserie west/ward/bound het samenleven tussen zwart en wit in het hedendaagse Australië. Worden Aboriginals over het algemeen afgeschilderd als exotisch, vreemd en de ander. Met haar werk maakt Croft het persoonlijk.
Justine Cooper's installatie en videowerk Rapt laat ons het binnenste van het lichaam zien. Gebruik makend van Magnetic Resonance Imaging scande Cooper haar lichaam. Het resultaat verwerkte ze tot een poëtische visie op de wereld waar we letterlijk in leven.
Brenda L Croft / west/ward/bound
De in Nederland welbekende Tracey Moffatt verwierf met haar video- en filmwerk Night Cries en Heaven algehele bekendheid. Moffatt laat in haar nieuwe werk Artist (i.s.m. Gary Hillberg) het Hollywood stereotype van de creatieve, gekwelde en lijdende kunstenaar zien. Beelden van kunstenaars uit klassieke Hollywood films, documentaires en tv-programma’s laten in een snelle montage de verschillende stadia van inspiratie, creatie en vervolgens destructie van schilderijen zien. Artist doorbreekt op komische wijze het romantische aura dat Hollywood rond kunstenaars gecreëerd heeft.
Na de productie van een aantal cd-roms waaronder Cyberflesh Girlmonster en In my Gash keert multimedia kunstenaar Linda Dement met het project Euridyce terug naar fotografie. Evenals in haar cd-roms laten de digitale foto’s haar macabere en directe manier van werken zien. De representaties van ‘monstrous femininity’, gezien vanuit een feministisch perspectief, behelzen verlangen, wraak en geweld. Met Euridyce laat Dement zien dat de fotografie nog veel te bieden heeft. Deze serie foto's is gemaakt als reactie op het verhaal 'Eurydice in the Underworld' van Kathy Acker.
Voor meer informatie over alle getoonde werken en de kunstenaars zie de websites van de desbetreffende kunstenaars:
Michele Barker
Præternatural (2000)
http://www.liquiddna.com
Kate Beynon Li Ji
Warrior Girl (2000)
Mary-Anne Breeze
http://netwurkerz.de/mez/datableed/complet/index.htm
http://www.hotkey.net.au/~netwurker
Justine Cooper
Rapt I & II (1998)
http://justinecooper.com
Brenda L Croft
west/ward/bound(1999)
http://139.230.40.45/Imm3330/group08/Brenda/index.html
Linda Dement
Eurydice (2000-01)
http://sysx.org/dement
Wade Marynowsky
There Goes the Neighborhood (2000)
http://www.projectroom.com/islacks/
Zina Kaye
http://laudanum.net/
http://laudible.net (Mr. Snow Zina Kaye)
http://observatine.net
Anita Kocsis
http://www.anat.org.au:80/projects/login/anat_anita/neonverte/
Tracey Moffatt & Gary Hillberg
Artist (1999)
Patricia Piccinini The Breathing Room (2000)
Synthetic Organism 2 (2000)
http://www.patriciapiccinini.net
Melinda Rackham Empyrean (2000)
http://www.subtle.net
Rea
Don't Shoot Till You See The Whites Of Their Eyes (1999)
http://www.culture.com.au/boomalli/blakkweer/index.html
http://www.nga.gov.au/Retake/Retake.htm
http://www.goldsmiths.ac.uk/cultural-studies/html/exchanges.html
Francesca da Rimini
http://sysx.org/gashgirl
http://www.thing.net/~dollyoko
http://www.thing.net/~dollyoko/LOSDIAS/INDEX.HTML
http://www.thing.net/~dollyoko/ID/TEXT/LN01.HTM
David Rosetzky
Summer Blend (2000)
Robyn Stacey Sydney 1886 - 1997 (1999)
Great Big Piece of Turf (1996) Green Room I (1999)
Waratah (2000)
Surface Tension (1998)
Plum Lotus (1999)
Tulip (1999)
http://www.stillsgallery.com.au
Gary Zebington
http://murlin.va.com.au/eyespace
http://murlin.va.com.au/eyespace/bodyssey Voor meer informatie over alle getoonde werken en de kunstenaars zie de websites van de desbetreffende kunstenaars
Met dank aan:
the Australia Council, the Australian Government's arts funding & advisory body, through its Audience and Market Development Division and New Media Arts Fund, en het Prins Bernhard Cultuurfonds.
catalogus (pdf)