bodylogo

Van 11-05-2002 t/m 14-06-2002


Daniëlle Kwaaitaal, Niels 'Shoe' Meulman

In de tentoonstelling bodylogo staat het werk van Daniëlle Kwaaitaal en Niels Meulman centraal. Ondersteund door een prikkelende tekst van Douglas Rushkoff zullen de kunstenaars zich richten op de verbanden tussen commercie en beeldende kunst. Een belangrijk aandachtspunt in de tentoonstelling is de maakbaarheid van identiteit. Het lichaam en het logo worden daarbij als personificaties van identiteit gezien. Net zoals identiteit aan verandering onderhevig is, vormt de tentoonstelling een spanningsveld waar grenzen opgerekt worden en nieuwe visies ontstaan.

 


Daniëlle Kwaaitaal is continu op zoek naar de juiste spanning en energie voor haar werk. Hierbij maakt ze geen onderscheid in medium of discipline. Niels Meulman gaat in zijn werk altijd tot het uiterste. Met zijn werk wil Meulman de scheidslijnen tussen kunst en reclame, straat en museum, tekst en beeld ter discussie stellen. Douglas Rushkoff richt zich op de factoren die invloed hebben op de vorming van identiteit. In zijn boeken analyseert hij in hoeverre mensen, culturen en instituten elkaars waarden en normen creëren en beïnvloeden.

Daniëlle Kwaaitaal


In de tentoonstelling zullen Kwaaitaal en Meulman zowel oud als nieuw werk laten zien, wat aangevuld wordt met tekst van Rushkoff. Daarnaast wordt nieuw werk gepresenteerd dat voortkomt uit de samenwerking van het trio.

Daniëlle Kwaaitaal werkt al vanaf de tijd dat ze nog aan de Rietveld Academie in Amsterdam studeerde met fotografie en video. Haar eerste fotomontages waren composities van verschillende lichaamsdelen. Al brachten de vreemde combinaties enige verwarring teweeg, toch waren de verschillende delen nog steeds herkenbaar. Vanwege de technische complexiteit van haar fotomontages week ze uit naar de zg. 'Paintbox' computer waar zij als één van de eerste Nederlandse kunstenaars gebruik van maakte. Deze techniek gaf haar de mogelijkheid om totaal nieuwe vormen te ontwikkelen die tegelijkertijd abstract en sensueel waren. De beelden waren nog steeds samengesteld uit verschillende fragmenten van het lichaam maar waren nu bijna niet meer als zodanig herkenbaar. De serie, ontstaan in 1991, representeert de vijf zintuigen en de titel ervan, 'Body Logo', is tevens de titel van dit unieke samenwerkingsproject. Nog steeds neemt Daniëlle Kwaaitaal het lichaam als uitgangspunt van haar werk al is nu niet alleen haar eigen lichaam. Meer en meer richt ze zich op het vormen van identiteit. Haar werk is o.a. te zien geweest in Tokio, Taipei, Londen, Parijs, Milaan, Berlijn en New York. In Nederland wordt zij vertegenwoordigd door Torch Gallery.
http://www.daniellekwaaitaal.nl

Niels Meulman / Untitles 1993

Niels Meulman
begon zijn carrière door zijn zelfgekozen naam Shoe in straten door Europa en de Verenigde Staten bekend te maken. Via graffiti kwam hij in contact met kalligrafie, typografie en de wereld van het grafisch ontwerpen als assistent van Anthon Beeke. In 1993 besloot Meulman zelfstandig te gaan werken en begon het bureau Caulfield en Tensing dat in 1997 tien mensen in dienst had. Samen met Michael Schaeffer liet hij de wereld kennismaken met een nieuwe, frisse kijk op ontwerpen, nieuwe media en reclame. Voor velen was het dan ook een grote verrassing dat ze in 1999 besloten te gaan werken voor Nederlands grootste reclamebureau FHV/BBDO. Daar inmiddels vertrokken slaat Meulman weer zijn autonome weg in, 'Shoe is Back'. Niels Meulman is ook nu nog bekend vanwege zijn bijzondere en spraakmakende logo's.
http://www.caulfield.nl/
http://www.blammo.nl/whatsup/
http://www.graffiti.org/shoe/index.htm

Pullitzerprijswinnaar Douglas Rushkoff is professor Media Cultuur aan het interactieve telecommunicatieprogramma van de Universiteit van New York. Hij is zowel schrijver, spreker en sociaal theoreticus. Zijn meest bekende boeken zijn: Cyberia: Life in the Trenches of Hyberspace, The genderX Reader, Playing the Future and Coersion: Why We Listen to What 'They' Say. Douglas Rushkoff analyseert de manier waarop mensen, culturen en instituten elkaars waarden delen en beïnvloeden. Of zoals Rushkoff zelf zegt: 'I am trying to insert some human control, some human thought, and some real human intention back into what we're doing'.
http://www.rushkoff.com

Met dank aan:
Bona Floors, Dega Design, Kunst & Meerwaarde, LunaX, MTV, NEROC, Screenproductions Benelux, Stevens Design, Van Straaten Vlaggen B.V, supperclub en UMBRO