My Story

Van 10-01-2004 t/m 07-03-2004


verhalen verbeeld

Emmanuelle Antille, Susanne Berkenheger, Persijn Broersen & Margit Lukács, Olia Lialina, Shahryar Nashat, Jogchem Niemandsverdriet, Tabaimo

Het Nederlands Instituut voor Mediakunst liet in de tentoonstelling 'My Story' verhalen verbeeld verschillende manieren zien waarop kunstenaars een verhaal visualiseren: multiple screens, spatial montage en interactieve benaderingen. Sommige kunstenaars maakte gebruik van meerdere oplossingen tegelijkertijd. De kunstenaars vertelden op een persoonlijke, indringende en fantastische wijze verhalen over mensen en hun leven, waarbij de definities van realiteit ter discussie staan.

Extra informatie/tentoonstellingsteksten

 verhalen verbeeld
Het verhaal doordringt elk aspect van ons culturele leven... read more »

 Interviews kunstenaars My Story
Starting point of these interviews was to try to find out if the use of the newest media developments have let to different content or perceptions in storytelling... read more »

 het andere huis in de kamer
het andere huis in de kamer, tekst van Maria Barnas. read more »




Emmanuelle Antille

The Red Cabins (onderdeel van Angels Camp, 2003)
Antille wisselt in haar nieuwste project schijnbaar betekenisloze beelden af met extreem suggestieve beelden en scènes. De personen in Angels Camp hebben het gevoel niet thuis te zijn in deze wereld. Ze besluiten daarom een nieuw leven te beginnen waarin ze hun eigen normen en waarden definiëren. Angels Camp wordt gekenmerkt door 'bedorven onschuld', als kijker probeer je vat te krijgen op de gecreëerde wereld, maar evenals in haar eerdere werk geven de personen zelf weinig prijs.

Susanne Berkenheger
Die Schwimmmeisterin (UK versie, 2004)
Zelf noemt ze haar werk Internetliteratuur. Die Schwimmmeisterin is gebaseerd op tekst en grafische verwijzingen. Na een aantal muisklikken wordt een virus 'shark75' in werking gezet. Langzaammaar zeker probeert het virus de bezoeker te verleiden tot bepaalde keuzes die leiden tot de dood van de hoofdpersoon. Meer dan in een traditioneel boek zou kunnen, wordt de bezoeker/lezer medeplichtig aan het verloop van het verhaal door stellingname en het maken van bepaalde keuzes. Aan het einde van het verhaal wordt het genomen traject zichtbaar en wordt de lezer opnieuw met de gebeurtenissen geconfronteerd.

Persijn Broersen & Margit Lukács
Crossing the Rainbow Bridge (2003)
De installatie Crossing the Rainbow Bridge wordt vertoond met behulp van twee projecties en gaat over het leven van twee jonge mensen. Zij vertellen, soms op mierzoete wijze, over elkaar en de relatie waarin ze zich bevinden. De verhalen bevatten dromen en fantasieën zoals geliefden die koesteren. De split-screen zorgt ervoor dat sommige scènes elkaar aanvullen terwijl een andere keer de beide verhalen tegen elkaar uitgespeeld worden. De camera neemt soms de vertelling over om het verhaal op een associatieve manier te verbeelden.

Olia Lialina
My Boyfriend Came Back From the War (1996)
Een gesprek tussen twee personen komt langzaam tot stand met behulp van de computermuis. Door te klikken ontrafelt de gebruiker langzaam de gedachtewereld van twee mensen die van elkaar gescheiden waren en nu weer naar elkaar toe proberen te komen. Lialina gebruikt de mogelijkheden van hypertekst om tegelijkertijd meerdere verhalen binnen één scherm te vertellen. Verschillende frames kunnen geopend worden en zorgen daardoor voor parallelle en associatieve vertellingen.

Shahryar Nashat
Laterally Yours (2002)
In Laterally Yours laat Nashat zien hoe fantasie een plaats krijgt in gevangenschap, hoe fantasie leidt tot vervreemding en op welke manier angst vorm krijgt. In de multichannel installatie komt beeld en geluid van verschillende kanten op de bezoeker af. De opstelling zorgt ervoor dat het verhaal en de feiten in de video ondersteund of tegengesproken worden.

Jogchem Niemandsverdriet
NobodyHere (1998-heden)
Jogchem Niemandsverdriet leeft op het Internet. Zijn identiteit wordt gevormd door de kleine verhaaltjes die hij vertelt en verbeeldt, en waar de bezoeker doorheen kan klikken. De één-op-één interactie en de persoonlijke verhalen maken Jogchem tot een persoonlijke, virtuele vriend, iemand met wie de bezoeker van de site een intieme relatie aangaat. Af en toe vraagt Jogchem raad waarop, door middel van e-mail, gereageerd kan worden. De avonturen en verhalen die ontstaan worden vervolgens weer meervoudig met elkaar verbonden.

Tabaimo
Little Japanese Kitchen (2003) en tekeningen (2004)
Tabaimo onderzoekt sociale en culturele spanningen in het hedendaagse Japan. Ze verbeeldt de tradities, sekseverschillen, familierelaties en culturele etiquette. In Little Japanese Kitchen zijn de alledaagse beslommeringen van een huisvrouw te zien. De subtiele en gedetailleerde animaties zijn herkenbaar en vervreemdend tegelijk. Tabaimo laat de schijnbaar ongewone alledaagsheid rauw en ongezouten zien. Zonder commentaar maar met een vlijmscherp realisme dient ze haar werk op. Tabaimo's gefragmenteerde manier van werken is het best terug te zien in de handgemaakte tekeningen die op verschillende soorten papier door elkaar heenlopen.



Links bij kunstenaars:

Emmanuelle Antille: www.angelscamp.ch
Susanne Berkenheger: www.schwimmmeisterin.de
Olia Lialana: www.teleportacia.org/war/
Shahryar Nashat: www.shahryarnashat.com
Jogchem Niemandsverdriet: www.nobodyhere.com



Quotes
'And Angels Camp is our cry / The place where we buried our dreams / Our soiled virginity / And all the lost things we'll never again see. '
Angels Camp, 2003 - Emmanuelle Antille

'Blindzelte vor den Sprudelbadmonitoren. Mit vier Knutschflecken am Hals und einer Harpune im Spind. Um 4 Uhr Früh.'
Die Schwimmeisterin, 2004 - Susanne Berkenheger

'She looked so amazingly sweet, a bit like Snow White'
'He ordens the world as if it is an efficient statistic'

Crossing the Rainbow Bridge, 2003 - Persijn Broersen & Margit Lukacs

'My boyfriend came back from the war. After dinner they left us alone.'
1997, Olia Lialina

'I should have know better. If I hadn't hidden in there they would have found me out. And if I hadn't hidden out they would have caught me where I sleep. I didn't know it was all over until it was too late. '
Laterally Yours, 2002 - Shahryar Nashat

'Mijn naam is Jogchem Niemandsverdriet en het spijt me van alles wat gaat komen.'
NobodyHere, 1998 - heden - Jogchem Niemandsverdriet



Aanvullende informatie
Boeken:
Espen J. Aarseth, Cyberspace. Perspectives on Ergodic Literature (The Johns Hopkins University Press,
http://www.hf.uib.no/cybertext/default.html
David A. Cook, A History of Narrative Film (Emory University, 2004)
Richard Coyne, Techno Romanticism. Digital Narrative, Holism and the Romance of the Real (MITPress, 1999)
Dan Harries (ed.), The New Media Book (BFI, London, 2002)
George P. Landow, Hypertext 2.0: The Convergence of Contemporary Literary Theory and Technology (Johns Hopkins University Press, 1997)
http://www.victorianweb.org/cpace/ht/jhup/contents.html
Lev Manovich, The Language of New Media (MIT Press, 2001)
http://www.manovich.net
Nick Montfort, Twisty Little Passages. An Approach to Interactive Fiction (MIT Press, 2003)
Janet H. Murray, Hamlet on the Holodeck (MIT Press, 1998)
http://web.mit.edu/jhmurray/www/HOH.html
Walter J. Ong, Orality & Literacy. The Technologizing of the Word (Routledge, London & New York, 1982)
Martin Rieser and Andrea Zapp (eds.), New Screen Media. Cinema/Art/Narrative (BFI, 2002)
Jeffrey Shaw & Peter Weibel (eds.), FUTURE CINEMA. The Cinematic Imaginary after Film (Zentrum für Kunst und Medientechnologie Karlsruhe/The MIT Press, Cambridge, MA, 2002)
Noah Wardrip-Fruin and Nick Montfort (eds.), The New Media Reader (The MIT Press · Cambridge and London , 2003)
http://www.newmediareader.com/


related websites:

The (Re)Structured Screen
http://im.calarts.edu/eyebeam/

ASCA - Mieke Bal
Structure and Story
http://www.hum.uva.nl/asca/object.cfm?objectID=95073FD4-267E-48BD-A41A4D01C693E132

Jim Bizzocchi and Justine Bizzocchi
Birth of a Nation: A Filmmaker's Perspective on the Development of Interactive
Narrative
http://www.sfu.ca/~bizzocch/BofNpt1.html

Paola Carbone and Susana Pajares Tosca
Literature and The Internet: New Forms of Electronic Writing
http://www.hypertextkitchen.com/Features/Paris.html

Electronic Literature Organisation
http://www.eliterature.org

Jesper Juul
Games Telling Stories?
http://www.gamestudies.org/0101/juul-gts/

George Landow on hypertextual non-linearity vs. Aristotelian linearity
http://130.238.50.3/ilmh/Ren/landow-hyp-aristotle.htm
Cyberspace, Hypertext & Critical Theory
http://www.thecore.nus.edu.sg/landow/cpace/cspaceov.html

Martijn Meijer
Schrijven in de Zap Cultuur
http://www.nrc.nl/W2/Nieuws/2000/11/23/Vp/07.html

Met dank aan:
Prins Bernhard Fonds