IN THE MIDST OF

Van 08-04-2004 t/m 06-06-2004


Videoworks by Seoungho Cho

In het Nederlands Instituut voor Mediakunst is de eerste solotentoonstelling van Seoungho Cho in Europa te zien. Naast een aantal nieuwe video-installaties wordt een retrospectief van zijn eerdere werk gepresenteerd.

Tentoonstellingstekst pdf



De werken van Seoungho Cho zijn poëtische videoverbeeldingen. De bron voor zijn werken kan alles zijn, zoals een korte videoclip, muziek, landschappen, een poëtische zin/strofe. Maar ook alledaagse beelden en objecten uit onze dagelijkse omgeving. In zijn complexe installaties gaan deze concrete beelden, samen met geluid en tekst, op in een droomachtige collage. De grenzen tussen het bewustzijn en het onderbewustzijn vervagen hierbij en datgene wat men goed kent, wordt vreemd en soms zelfs eng. Hoewel het werk van Cho van opmerkelijke technische perfectie is, benadrukt hij dat de ontwikkeling binnen zijn werk niet zo zeer gestimuleerd wordt door technische innovatie, maar juist door zijn artistieke visie. Hierbij gaat Cho uit van zijn intuïtie en is het experiment uitgangspunt van zijn video’s.

In the Midst of


Tijdens de tentoonstelling worden de volgende werken gepresenteerd :

De sfeervolle video-installatie In the Midst of (1997) bestaat uit 6 monitoren die in een cirkel aan het plafond hangen en een scherm dat op de vloer ligt. Op de monitoren ziet men drie verschillende beelden die van onderen zijn gefilmd: een persoon die water uit zijn mond laat druppelen, water wat uit een douchekop komt en een persoon die met blote voeten door een transparante bak gevuld met water loopt. Tegenover de monitoren op de vloer is een enorm grote afvoerput geprojecteerd waardoor het stromende water gorgelend verdwijnt. In Analysis (1995) verschijnt op een monitor het beeld van een lucifer die wordt aangestoken. Meters registreren het geluid en de actie. Dit wordt verbeeld op twee andere monitors door middel van audio- en videosignalen. Een vierde monitor laat blauw/zwart/witte negatiefbeelden zien van elementen uit natuurlandschappen.

Cold Pieces


ColdPieces II
(2002) is een uitgebreid onderzoek naar de veranderlijkheid van de pure vorm. Het is een close-up studie van water in zijn verschillende vormen. De installatie Respiration (1995) bestaat uit 14 monitoren die aan het plafond hangen. Hierop worden zwaaiende sirenes van ziekenwagens en politie auto’s tezamen met tekstfragmenten getoond waardoor een heel intense sfeer word gecreëerd. Het werk Preserved (1995) reflecteert de belangstelling van de kunstenaar om het onderbewuste aan de oppervlakte te brengen door het creëren van evenwicht tussen beleefde ervaringen en de activiteit van de geest. 1/1 (2001) is een speels werk dat grotendeels gefilmd is in gedegradeerd zwart/wit. Het doet denken aan de vroege uitvoerende experimenten van videokunstenaars in de jaren zeventig. In de nieuwe video-installatie WS. 5 (2004) , WS. 6 (2004) en WS. 7 (2004) zet de kunstenaar consequent zijn zoektocht naar de natuurelementen voort. In dit nieuwe werk concentreert hij zich op de wind die voortdurend een nieuwe vorm geeft aan de woestijn.

Preserved


In aanvulling op de bovengenoemde werken zijn de volgende single channel werken uit de collectie van het Nederlands Instituut voor Mediakunst, te zien: Horizontal Silence (2003), Orange Factory (2002), 67/97 (2001), Linear Tracking (2000), Cold Pieces (1999), Salt Creek (1998) en WS. 3 (2003) .



Korte Biografie:

Seoungho Cho woont en werkt sinds 15 jaar in New York waar hij een groot aantal single channel tapes en video-installaties heeft geproduceerd. Hij werd In 1959 geboren in Pusan, Zuid-Korea. Nadat hij zijn B.A. en M.A. in Grafische Kunsten aan de Hong-Ik Universiteit Korea had voltooid, ging hij naar de Verenigde Staten om zijn M.A. in Videokunst aan de New York University te behalen. Hij heeft onder andere solotentoonstellingen gehad in het Museum of Modern Art in New York en het Pusan Metropolitan Art Museum, Zuid-Korea. Zijn werk is getoond op talrijke internationale festivals en tentoonstellingen, inclusief het World Wide Videofestival in Amsterdam en het New York Video Festival.

Openingstijden tentoonstelling: dinsdag - zaterdag en elke 1ste zondag van de maand van 13.00 - 18.00 uur
Extra openstelling! 18 april (Museumweekend)