Dejan Sretenovic

02-05-2000


Lezing over video/mediakunst in het voormalig Joegoslavië en Servië

Dejan Sretenovic, directeur van het Centrum voor Hedendaagse kunst in Belgrado, zal op 2 mei in het Nederlands Instituut voor Mediakunst een lezing geven over de ontwikkeling van video/mediakunst in het voormalige Joegoslavië en Servië. Hij wordt op dit moment gezien als één van de belangrijkste conservatoren en kunsttheoretici uit Midden Europa van dit moment. In 1999 organiseerde Sretenovic de manifestatie Video Art in Serbia, die een uniek overzicht geeft van 30 jaar videokunst in voormalig Joegoslavië. Dat hierin de sporen van een turbulente geschiedenis zijn terug te vinden zijn, zal niemand verbazen. Aansluitend op dit videokunstproject organiseerde Scretenovic Reality Check, Serbian Art during Wartime waarin de delicate, sociaal maatschappelijke situatie in de kunst werd opgezocht.

De eigengereidheid van de Servische video-/mediakunst is niet alleen gebaseerd op de politieke situatie. Door de sociaal economische en technologische ontwikkelingen in het land heeft de Servische videokunst een andere ontwikkeling doorgemaakt dan de 'Westerse'. Oorzaken hiervan zijn onder andere de relatief geringe invloed van televisie op de cultuur tot laat in de jaren tachtig en de achterstand in de bereikbaarheid van technische middelen. Sretenovic zal bij deze geschiedenis stilstaan en tevens de florerende, actuele situatie aan bod laten komen.

De presentatie richt zich op voornamelijk op kunstprojecten van de afgelopen vijf jaar. Het centrale thema is hoe de mediakunst de Servische realiteit en de media representaties hiervan reflecteert. De presentatie omvat CD Roms van Milica Tomic en Zoran Naskovski en video's van Apsolutno, Zoran Todorovic, Zoran Naskovski, Dragana Zarevac, Pavle Cosic als ook fragmenten van Servische TV berichten over de operatie Allied Force en ' turbo- folk' video clips. Ook het Project Reality Check komt aan bod.