Verder vertellen
13-01-2004
In tegenstelling tot de traditionele lineaire vertelling worden zowel binnen de beeldende kunst als in films, in televisieprogramma's, in reclame, in videoclips en games verschillende verhaallijnen door elkaar gebruikt en tegelijkertijd verbeeld. Maar in hoeverre is de manier waarop verhalen verteld en/of verbeeld worden werkelijk veranderd? Met andere woorden is deze 'nieuwe' aanpak wel zo nieuw en is dit vervolgens toe te schrijven aan de ontwikkeling van de recente media ontwikkelingen? En belangrijker nog, verandert naast de vorm de inhoud van de verhalen eigenlijk en komt al dit nieuwe gebruik van vorm elementen de inhoud van het verhaal wel ten goede?
Maria Barnas (Rietveld Academie, freelance schrijver), Klaas Kuitenbrouwer (Mediamatic), Femke Wolting (Submarine) zullen aan de hand van presentaties en discussie bovenstaande vragen becommentariëren en van voorbeelden voorzien.
moderator: Bart Rutten (Nederlands Instituut voor Mediakunst)
Zowel binnen de beeldende kunst als in films, in televisieprogramma's, in reclame en videoclips en -games worden verschillende verhaallijnen door elkaar gebruikt en tegelijkertijd verbeeld. Bovenstaande concludering van Rieser en Zapp lijkt hiermee ingewilligd, maar in hoeverre is de manier waarop verhalen verteld en/of verbeeld worden werkelijk veranderd? Met andere woorden is deze 'nieuwe' aanpak wel zo nieuw en is dit vervolgens toe te schrijven aan de ontwikkeling van de nieuwe media?
Naast non-lineaire verhalen zijn er ook steeds meer interactieve verhalen te vinden. Hoewel ook hier de definitie niet sluitend is, is de positie van de lezer in ieder geval veranderd van een passieve naar een actieve gebruiker. In hoeverre verandert hiermee de definitie van narrativiteit en auteurschap? Bovengenoemde verschuiving wordt door Walter Ong verklaard als een kenmerk van de 'secondary orality' waarin wij ons nu bevinden. Ong onderzoekt in zijn boek 'Orality & Literacy. The Technologizing of the Word' de structuur van het internet en verbindt deze aan de niet-lineaire structuur van orale culturen. Met name de mogelijkheden van interactiviteit in 'hypernarratives' (in een hypernarrative worden losse stukken tekst, afbeeldingen en/of geluid door middel van linken met elkaar verbonden) weerspiegelen volgens hem de orale traditie. Volgens Ong zal de invloed van de elektronische media zorgen voor een verandering in ons denkpatroon, waarbij de aandacht voor het geschreven woord vermindert en het gesproken woord de overhand krijgt.
De vraag is of onze maatschappij steeds meer kenmerken van een orale cultuur in zich heeft of juist een verdieping is van een geletterde cultuur. Wat zijn eventuele psychologische en ideologische implicaties van interactieve verhalen? Verandert een eventueel nieuwe manier van verhalen vertellen, lezen en interpreteren ons gedrag of denkwijze? Kunnen wij straks de brieven van onze kleinkinderen nog begrijpen? Oftewel, verandert naast de vorm de inhoud van de verhalen eigenlijk en komt al dit nieuwe gebruik van vorm elementen de inhoud van het verhaal wel ten goede?
De avond wordt live gestreamd via www.centraalstation.nl
Maria Barnas - Rietveld
http://www.rietveldacademie.nl
Max Bruinsma
http://www.xs4all.nl/~maxb/
Klaas Kuitenbrouwer - Mediamatic
http://www.mediamatic.nl
http://www.korsakow.net
Femke Wolting - Submarine
http://www.submarine.nl