Jan van Eyck Video Weekend

Van 26-05-2007 t/m 28-05-2007


Tijdens het Pinksterweekend staat de Jan van Eyck Academie in Maastricht in het teken van videokunst. Drie dagen lang, van zaterdag 26 tot en met maandag 28 mei, worden videoproducties vertoond en vinden lezingen en discussies plaats. Internationaal gewaardeerde kunstenaars, curatoren en academici laten hun licht schijnen op historische en actuele kwesties in de videokunst.

Looking back: The roots of video production at the Jan van Eyck Academy

In verband met het Jan van Eyck Video Weekend (26-28 mei) presenteert Jennifer Steetskamp (collectie, Nederlands Instituut voor Mediakunst, Montevideo/TBA) het resultaat van haar onderzoek over de geschiedenis van de videokunst aan de Jan van Eyck Academie, dat zij in opdracht van de academie heeft uitgevoerd. Sinds de jaren '70 heeft de JvE een centrale rol gespeeld in het toepassen van nieuwe technologiën in de beeldende kunst; zij was een van de eerste instellingen in Nederland waar kunstenaars begonnen met video te experimenteren. Vanaf de jaren '80 tot begin jaren negentig werden deze activiteiten structureel georganiseerd in de context van de zogenaamde 'videowerkplaats'. Voor het onderzoek heeft Jennifer Steetskamp verschillende kunstenaars geinterviewed die betrokken zijn geweest bij de videoproductie aan de academie of te maken hadden met de productie van mediakunst in en rondom Maastricht: Berto Aussems, Madelon Hooykaas, Agora Studio (Theo van der Aa & en Ger van Dijk), JCJ van der Heyden en Servie Janssen.

De presentatie zal plaatsvinden om 11 uur in de Jan van Eyck Academie, Maastricht, en zal in het Engels worden gegeven.

In het rondetafelgesprek, From black box to white cube, bespreken Chantal Akerman, Pedro Costa, Catherine David en Chris Dercon (moderator) het verschijnsel dat cineasten steeds vaker hun films presenteren in een museale context. Hoe kan deze ontwikkeling worden verklaard en hoe verhoudt ze zich tot videokunst? In een tweede rondetafelgesprek, The hidden story of video production, onthullen Corinne Castel, Johan Grimonprez, Mark Nash en Dirk de Wit (moderator) hoe de productie, de financiering en de distributie van videokunst zich de afgelopen jaren hebben ontwikkeld. In de serie Case histories blikken voormalige kunstenaars van de Jan van Eyck terug op hun werkperiode aan de academie en plaatsen hun videoproducties in het kader van hun oeuvre. Sprekers zijn: Cel Crabeels, Johan Grimonprez, Pavel Braila, Knut Asdam en Isa Rosenberger. Jennifer Steetskamp (Nederlands Instituut voor Mediakunst) geeft een lezing over de geschiedenis van videoproductie aan de Jan van Eyck Academie en Mark Nash gaat in op de rol van het bewegende beeld in de hedendaagse kunst.

92 films equals 30h32m52s equals 35 years of video production toont een rijke selectie uit het videoarchief van de Jan van Eyck aangevuld met externe producties. Op basis van herinneringen, persoonlijke voorkeuren en specifieke thema’s hebben verschillende curatoren een videoprogramma samengesteld. Het programma laat video’s zien vanaf het ontstaan van dit medium begin jaren ’70 tot heden.

In de jaren ’70 en ’80 speelde de Jan van Eyck een vooruitstrevende rol op het terrein van videoproductie. Sindsdien zijn er meer dan 300 video’s gerealiseerd.
Met het Video Weekend maakt de Jan van Eyck een start met een verdergaand onderzoek naar haar videocollectie en de historische rol ze speelde in de productie van videokunst. Een onderdeel daarvan is de conservering van de videocollectie en het publiek ontsluiten door middel van vertoningen en discursieve programma’s.

Het uitgebreide programma is bijgevoegd en beschikbaar via Programma http://janvaneyck.nl