Cory Arcangel Depreciated

Van 29-08-2009 t/m 14-11-2009



NIMk presenteert met trots de eerste solo-tentoonstelling in Nederland van de 31-jarige 'darling of new media art', Cory Arcangel (VS). Van de kunstenaar worden recente films, gehackte videogames en computerinstallaties binnen de context van vroegere werken getoond.

Cory Arcangel hackt, manipuleert en hergebruikt verschillende technologische toepassingen waaronder videogames, websoftware, film en prints. Zo becommentarieert hij digitale mediatechnologieën en culturen en blijft hij zoeken naar mogelijkheden die zich op het snijvlak van humor, theorie en technologisch falen bevinden. Zijn interesse in technologie varieert van het niveau van de leek of amateur, tot het bewust ontwrichten van digitale technieken. Door technieken te gebruiken die bekend zijn van conceptuele kunst en performance, reageert Arcangels werk vaak op de relatie tussen beide gebieden.

Het NIMk toont Arcangels bekendste werk 'Super Mario Clouds' (2002-). Hierin veranderde de kunstenaar een versie van de Nintendo game Super Mario Brothers op zo'n manier, dat enkel de typerende helder blauwe lucht, met langzaam voorbij trekkende wolken overbleef. Voor het werk 'Structural Film' (2007) gebruikte Arcangel het al veel langer bestaande medium film. Het filter van iMovie dat stof en krassen van een versleten film imiteert, genaamd 'Aged Film', wordt in dit werk toegepast op een leeg beeld. Het resulterende quicktime filmpje zette Arcangel vervolgens over op 16 mm film, waarmee het werk een hedendaagse pastiche op Nam June Paiks 'Zen for Film' vormt.

Arcangels inmiddels bijna klassiek te noemen video-installatie 'Sweet 16' (2006) is ook te zien. In dit werk lopen twee intro's van de videoclip van 'Sweet Child O' Mine' van Guns N' Roses soms wel gelijk, en soms totaal niet. Dit omdat de video's in lengte een noot verschillen. Ook in zijn nieuwste werk 'Drei Klavierstücke, Op. 11' (2009) komt de liefde van de kunstenaar voor muziek naar voren. In deze video brengt Arcangel korte Youtube-fragmenten bijeen van katten die op piano's lopen. Alle afzonderlijke fragmenten monteerde de kunstenaar per muzieknoot, zodat de katten gezamenlijk Schönberg's 'Op. 11', een pionierend stuk 'atonale' muziek, spelen.

Cory Arcangel rondde in 2000 de Bachelor 'Technologie in muziek en gerelateerde kunsten' aan The Oberlin Conservatory of Music in Oberlin, Ohio af. In 1998 richtte de kunstenaar met vrienden van het conservatorium het programmeercollectief BEIGE op. Cory Arcangel is naast kunstenaar ook muzikant en performer. Zijn werk is onder andere getoond in het MoMA, het Whitney Museum of American Art, P.S.1, het Guggenheim Museum en het New Museum, allen in New York. Op zijn 26e had Arcangel al een solo-tentoonstelling in het Migros Museum in Zürich (CH). Zijn werk wordt sindsdien in museale groepstentoonstellingen over de hele wereld getoond. Arcangel had hiernaast galerieshows in onder meer New York (USA), Parijs (FR), Salzburg (AT), Londen (UK), Brussel (BE), Genève (CH) en Stockholm (SE).
 


 

Met dank aan:
Powered by BeamSystems
Amsterdams Fonds voor de Kunst