Sonic Acts XII tentoonstelling

Van 22-02-2008 t/m 22-03-2008


The Cinematic Experience

Boris Debackere, Kurt Hentschläger, Ulf Langheinrich, Julien Maire

Low Resolution Cinema (2005) - Julien Maire


Het Nederlands Instituut voor Mediakunst presenteerde in samenwerking met het Sonic Acts festival een tentoonstelling met werken die aansloten bij het thema van Sonic Acts XII: The Cinematic Experience. Alle werken die werden getoond gingen over het creëren van een vorm van cinematic experience. Ze waren zeer uiteenlopend van discipline en vorm, van muziek tot beeldende kunst en van installatie tot mediakunst. Het festival besteden ruim aandacht aan de rijke geschiedenis van de cinematische ervaring; van toverlantaarns, lichtorgels en zoëtropes tot ervaringsmachines en immersieve omgevingen. Ook werd er vooruit gekeken. Biedt celluloid nog aanknopingspunten voor de cinema van de toekomst? Gaat cinema zich in de nabije toekomst ontdoen van het representatieve narratief? En wat is de rol van sensorische overload in de cinema van de toekomst?
 


 

Sonic Acts XII - The Cinematic Experience
21 - 24 februari, Amsterdam

Paradiso, De Balie, Nederlands Instituut voor Mediakunst, Melkweg.
Conferentie, performances, filmprogramma, expositie.
Voor meer informatie www.sonicacts.com

Probe - Boris Debackere
probe – sonde, onbemand ruimtevaartuig dat gegevens verstrekt over zijn omgeving.
Cinema als een virtuele capsule met een projectiescherm als venster dat toegang verschaft tot een audiovisuele reis door tijd en ruimte. Zo gauw de film begint wordt het projectieoppervlak onzichtbaar: het magische venster van de cinema-capsule die via ogen en oren het hele lichaam aanspreekt en meevoert naar een andere tijd en ruimte. De filmmachine transformeert de werkelijkheid door bij de kijker een mentale activiteit te genereren: cinema als droommachine voor samengebalde ervaringen en emoties. 'Probe' is een interactieve installatie waarin de relatie tussen toeschouwer en scherm centraal staat. De positie van de toeschouwer is bepalend voor de vorming van het beeld en geluid die de toeschouwer fysiek meevoeren op een audiovisuele reis.

Credits
vvvv: Sebastian Gregor
Sensor: V2
'probe' is een productie van Auguste Orts
Met dank aan het Vlaams Audiovisueel fonds

Als mediakunstenaar is Boris Debackere geïnteresseerd in de mogelijke integratie van verschillende uitdrukkingsvormen, met name elektronisch beeld en geluid. Zijn meest recente werk is gericht op de vertaling en transformatie van het concept cinema in andere vormen zoals Live Cinema en audiovisuele installaties. Hij geeft les aan Transmedia en de audiovisuele afdeling van de Hogeschool Sint-Lukas, Brussel.

Scape (2007) - Kurt Hentschläger
'Scape' is een contemplatief werk, een videolandschap met surround geluid en tijd als onderwerp. De tijd krimpt in om uiteindelijk uit te dijen. Een kale minimalistische boom in zwart-wit komt afwisselend scherp in beeld en wordt weer onscherp, gedurende een panoramashot dat doet denken aan het afrollen van een Zen inkttekening van bamboe. De scherpstelling verschuift en vervaagt aan de rand van onze waarneming. Scape speelt zich af op deze grens van de waarneming maar ook op een andere: die tussen representatie van gereduceerde maar herkenbare beeldelementen en pure abstractie. 'Scape' is een fenomenologisch werk dat de a-temporaliteit uitdrukt van het proces van waarneming en bewustwording.

De in Chicago woonachtige Oostenrijkse kunstenaar Kurt Hentschläger maakt theatrale audiovisuele omgevingen. Tussen 1992 en 2003 werkte hij als lid van het duo 'Granular Synthesis'. Door gebruik te maken van groot formaat geprojecteerd beeld en drone-achtige soundscapes zorgden de performances bij toeschouwers voor een fysiek en emotioneel resultaat. Het publiek werd overweldigd met zintuigelijke informatie. Zijn meer recente solowerk onderzoekt de aard van de menselijke waarneming en de verhevigde impact van nieuwe technologieën op het individuele bewustzijn.
www.hentschlager.info/

OSC (2006) - Ulf Langheinrich
'OSC' is een installatie waarin het zintuiglijke systeem van de kijker danig op de proef wordt gesteld. Middels interferentie en stroboscopische patronen krijgen waarneming en de ervaring van tijd een geheel nieuwe betekenis. De audiovisuele overbelasting van 'OSC' werpt licht op de vraag hoe het menselijk zintuiglijk systeem uit referentieloze informatie betekenisvolle ervaringen construeert.

Soil (2005) - Ulf Langheinrich
Vier virtuele horizontale schermen gloeien in de duisternis als evenzovele aquaria. Een kern van dimensieloze abstracte bewegingen, ontleend aan verhalend filmmateriaal, wordt in vier vrijwel identieke versies gepresenteerd. Ze verschuiven en synchroniseren willekeurig; het geluid is nauwelijks hoorbaar. 'Soil' is het eerste resultaat van een lopend onderzoek naar het creëren van velden en het structureren van tijd. 'Soil' specificeert simpelweg een veld. De vraag is of zo'n aarzelende aanpak een werk kan voortbrengen dat succesvol een eigen visie op tijd, diepte en zuiverheid overbrengt.

Ulf Langheinrich (D) richtte samen met Kurt Hentschläger 'Granular Synthesis' op. Zij werkten samen aan veel grootschalige immersieve installaties zoals 'Modell5', 'Noisegate' en 'Areal'. Sinds 2003 heeft Langheinrich verschillende soloprojecten gerealiseerd die zijn gericht op het bereiken van een direct zintuiglijke impact. Ze concentreren zich op het creëren van specifieke modulaties in tijd en ruimte van het geprojecteerde materiaal en verrichten interferenties tussen de waarneming met het oog en de verwerking ervan door de hersenen.www.langheinrich.info
 


 

Low Resolution Cinema (2005) - Julien Maire
'Low Resolution Cinema' is een projectie van 128 bij 64 pixels dat op abstracte wijze de geopolitieke ruimte van Berlijn representeert. Het werk is gebaseerd op de reductie van beeldresolutie en tracht het beeld vervolgens te decomprimeren in een driedimensionale ruimte. De projectie wordt voortgebracht door een speciale projector die twee zwart-witte LCD-schermen gebruikt. De horizon – de rand van het beeld – is fysiek in tweeën gedeeld, omdat beide schermen in tweeën gesneden zijn om enkel de boven- of onderkant van het beeld te laten zien.

'Low Resolution Cinema' werd ontwikkeld met steun van het Conseil Générale de la Moselle in samenwerking met Nobuyasu Sakonda (JP) en Jean-Pierre Fargeas (F).

Exploding Camera (2007) - Julien Maire
Deze veel geprezen installatie verandert de tentoonstellingsruimte in een experimentele filmstudio die herinnert aan een slagveld. Door een deconstructie van de productie van mediabeelden worden de absurditeit en de verleiding van de feiten aan het licht gebracht.

Julien Maire (F) (Performance)-kunstenaar woont en werkt in Berlijn. In zijn werk deconstrueert en herontdekt hij de technologieën van audiovisuele media. Zijn werk wordt internationaal tentoongesteld en was onder andere te zien op Sonar, Ars Electronica, in Tokyo en Melbourne.
http://julienmaire.ideenshop.net/
Openingstijden tijdens het festival:
22 en 23 februari van 1300 – 2000 uur
24 februari van 1300 – 1800 uur

Na het festival reguliere openingstijden dinsdag t/m zaterdag en de 1e zondag van de maand van 1300 – 1800 uur

Toegang 2,50 (1,50 met korting). Met Sonic Acts XII ticket gratis toegang tot en met 22 maart.

Met dank aan:
Amsterdams Fonds voor de Kunst, De Balie, Paradiso, Melkweg, Fonds voor de Film, Mondriaan Stichting, Prins Bernhard Cultuurfonds, Ambassade van Finland, Hogeschool Sint-Lucas, Brussel, Fonds voor Podiumprogrammering en Marketing, Fonds Amateurkunst en Podiumkunsten, Vlaams Audiovisueel Fonds, De Groene Amsterdammer en Digicult
Powered by BeamSystems

Bekijk registratie Sonic Acts XII
Low Resolution Cinema (2005) - Julien Maire