Big M 2006

[beginPage: Mediakunst-tournee]

Wegens groot succes in 2004 organiseerde het Nederlands Instituut voor Mediakunst in de zomer van 2006 opnieuw een tour met de BIG M.

Tournee
27 en 28 mei Artimond, Helmond
3-5 juni De Kleine Biënnale, fort 't Hemeltje, Houten
8-11 juni Mooi Weer Spelen, Delft
18 juni Amsterdam Roots open air festival
20-25 juni Oerol festival, Terschelling
28 en 29 juni Etcetera festival, Amersfoort

Foto's : Big M in Houten


De BIG M is een bijzondere inflatable met drie ingangen waarbinnen mediakunst wordt vertoond. De Big M zal deze zomer de volgende locaties aandoen: Artimond in Helmond, De kleine biennale, fort 'Hemeltje in Huizen, 'Mooi weer spelen' in Delft, het Amsterdam Roots festival, Oerol festival op Terschelling en Festival ETCETERA in Amersfoort. De bezoekers van deze festivals kunnen bij de BIG M gratis naar binnen lopen en zich mee laten nemen op een visueel avontuur.

De BIG M van buiten en van binnen

De aantrekkingskracht van de BIG M is zijn vorm: een opgeblazen zilvergrijze driehoek van 5 meter hoog met een vloeroppervlak van 200m2. De driehoek heeft drie ingangen die uitkomen op een ruimte waar drie grote schermen zijn opgesteld. Op deze schermen werd een doorlopend en divers videoprogramma getoond. Een doorlopend programma van mediakunst: van muziekvideo en stille poëzie tot experimentele videokunst. Ook aan de kunstliefhebber in de dop was gedacht, speciaal voor de kleintjes was er Grote Kunst voor Kleine Mensen (Cut -n-Paste)

Wat de BIG M liet zien
De BIG M nam het publiek mee op een visueel avontuur. Mediakunst in al haar facetten: van muziekvideo en stille poëzie tot het experimentele en anarchistische gebruik van digitale technieken. Kunst die op het eerste gezicht naadloos aansluit bij de huidige beeldcultuur, maar zich toch niet zonder slag of stoot gewonnen geeft.



Met dank aan:

 

[endPage]

[beginPage: Programma]

Alle werken van het programma in de BIG M komen uit de collectie van het Nederlands Instituut voor Mediakunst. Er is voor de Big M 2006 een selectie gemaakt van de meest actuele werken.

Manuel Saiz - Specialized Technicians Required : Being Luis Porcar (ES, 2005, 1'30'')

Specialized Technicians Required: Being Luis Porcar (Saiz, Manuel) online database


Het is gelukt. De Beroemde Hollywood-acteur John Malcovich werd bereid gevonden weer een keer wel of niet te zijn wat hij is. 'Being Luis Porcar' is onderdeel van de serie 'Specialized Technicians Required' en doet je afvragen wie in deze constructie eigenlijk de gespecialiseerde technicus is. Is het de hoofdpersoon, de man die nasynchroniseert of is het de kunstenaar zelf, die tegenwoordig zoveel verschillende vaardigheden moet beheersen om zijn vak fatsoenlijk uit te oefenen?


Yael Bartana - You could be lucky (NL, 2004,7'00'')

You Could be Lucky (Bartana, Yael) online database


The "Grand National"- een van de grootste paardenraces in Groot-Brittannië is een plek waar cultureel erfgoed, geschiedenis en hedendaagse Britse cultuur elkaar ontmoeten. Het is een "glamor'' event dat ieder jaar duizenden bezoekers en zelfs leden van de Koninklijke familie trekt. Tijdens deze paardenraces concentreert Bartana zich op het publiek. Voor velen is het hoogtepunt van dit samenkomen de zogenaamde "Ladies Day": een parade van mode en hoge hakken, een extroverte show van kleur en stereotiepe vrouwelijkheid.


James Beckett - Pioneer (NL, 2003, 2'46'')

Pioneer (Beckett, James) online database


Een man kijkt recht voor zich uit, de film begint. Achter hem zien we wind, water en lange schoorstenen met rookpluimen, tekenen van zware industrie. Maar als de man van start gaat is het niet zo duidelijk wat er nu begonnen is. Met volharding en een flinke vaart duwt hij een schop voor zich uit over een asfaltweg. Zonder te haperen of te struikelen gaat het voort - kilometers legt hij af, zeer succesvol in zijn vreemde bezigheid. Terwijl hij rent produceert het contact van metaal op asfalt een oorverdovende toon, die telkens aanzwelt als hij langs raast. Gaandeweg lijkt het er op dat deze man ons niet iets laat zien, maar laat horen.


eddie d - Sonatina (NL, 2004, 2'45'')

Sonatina (d, eddie) online database


eddie d maakt gebruik van het standaard televisiebeeld van een 'pratend hoofd' dat recht in de camera kijkt. De woorden van de man zijn zover afgebroken dat slechts losse letters en klanken overblijven. Door middel van een nauwkeurige, ritmische montage maakte eddie d een muzikale compositie die geïnspireerd is op de klankgedichten van Kurt Schwitters. De hoofdrol - letterlijk - werd weggelegd voor Jan Peter Balkenende, in Nederland vooral bekend vanwege zijn duidelijke articulatie.


Jan van Nuenen - Warning, Petroleum Pipeline (NL, 2003, SET 4, 3'50'')
Warning, Petroleum Pipeline roept met zwart-witte collage-achtige beelden herinneringen op aan kunst die aan het begin van de twintigste eeuw de destructieve kracht van de opkomende zware industrie in beeld wilde brengen. Mysterieuze machines draaien en hameren in een strak ritme en lijken zich voort te planten tot er een woud ontstaat van bewegende onderdelen, puntige platen en zwarte kabels. De vloeiende digitale animatie is een donker visioen, dat niet alleen vernietiging maar paradoxaal ook de oncontroleerbare creatieve kracht laat zien waarmee een industrie zichzelf tot bloei weet te brengen.


Lin de Mol - Mermaid (NL, 2005, 2'25'')

Mermaid (Mol, Lin de) online database


Zo lang de zee haar golven laat breken op de kust, zo lang al vertellen mensen elkaar verhalen van hoe de dingen werden tot wat ze zijn. Lin de Mol vertelt in Mermaid met haarscherpe beelden dat er ook nu voor de verbeelding mogelijkheden zijn. Op een verlaten strand beweegt het zeewater kalm maar zeker heen en weer. De stenen die er liggen hebben door duizenden jaren zilt geschuur een gladde en afgeronde huid gekregen, zeewier verzamelt zich aan de randen. Wie zorgvuldig kijkt kan in vormen verhalen ontdekken.

Ra di Martino - Untitled (Rambo) (IT, 2003, 3'00'')
In een jaren '20-stijl vormgegeven parodie op het Rambo-verhaal, met 'live' pianosoundtrack en tekstbeelden van stomme films, ontvouwt zich een herkenbaar verloop van gebeurtenissen in de tegenwoordige tijd. Een getroebleerde Rambo arriveert in Afghanistan waar hij hoopt iets goeds te kunnen doen, maar hij neemt een luchtbombardement in zijn kielzog mee. Wanneer hem naderhand door de Afghanen gevraagd wordt om met de opbouw van het land te helpen besluit hij toch weer verder te gaan, naar andere barre gebieden, " to stop other wars".


Jeroen Kooijmans - Cargo (NL/USA, 2005,1'27'')

Cargo (Kooijmans, Jeroen) online database


Cargo is een fragment van Jeroen Kooijmans' documentaire New York is Eating Me & The Cactus Dance . In iets meer dan een minuut verteld hij het verhaal wat er op 11 september 2001 in New York is gebeurd. In een oogwenk is niets meer zoals het was.


Benny Nemerofsky Ramsay & Pascal Lièvre - Patriotic (F/CA, 2005, 4'05'')
Patriotic draait om teksten uit de omstreden Patriot Act, die na 09/11 door het Amerikaanse congres werd geratificeerd. Benny Nemerofsky Ramsay en Pascal Lièvre kozen fragmenten uit het wetsvoorstel waarin uitgebreid gesproken wordt over de veiligheid van de Verenigde Staten en de strijd tegen de grote vijand: het terrorisme. In Patriotic wemelt het van de bombastische, grafisch weergegeven volzinnen en zingende soldaten met fictieve uniformen. Uit volle borst brengen ze hun regels ten gehore op de melodie van Celine Dion's Titanic-hit My Heart Will Go On . De ironie is niet mis te verstaan: dit is een volmaakte parodie op het genre 'oorlogspropaganda'.


Kurt d'Haeseleer - Fossilization (BE, 2005, 9'09'')
Fossilization ziet er op het eerste oog uit alsof de magnetische tape van de videoband uit de cassette is geraakt, flink gekreukeld werd, weer uitgerekt en teruggefrommeld op de spoel. Een stroperig spinnenweb van draden en strepen ligt over de beelden heen; zij lopen vloeiend in elkaar over en vermengen zich met de soundtrack. Beelden van mensen die bepakt met spullen ploeteren tegen de wind, groepjes die op het strand verpozen, auto's die ombuitelen en lijken te zweven. Het web beweegt met ze mee, vervormt en accentueert, maar gaat ook een eigen leven leiden. Het wil de dingen omvatten - beschermen misschien, of wegvegen. Mogelijk is het niet de wind waar de mensen tegenin ploeteren, maar ondervinden ze stevige weerstand van de draden van het web, dat steeds dichter wordt.


Nicolas Provost - Oh dear… (BE, 2005, 1'00'')
Deze video neemt je mee op een rit over een kartbaan. Een eenvoudig en ontroerend verhaal .


Jan de Bruin - Calling 911 (NL , 2004, 6'04'')

Calling 911 (Bruin, Jan de) online database


Temidden van het geraas van auto's staat in een hoek een jonge vrouw, een meisje nog. zonder jas of tas. Door radeloosheid en verdriet, af te lezen van haar gezicht en houding, is ze al helemaal in zichzelf teruggetrokken. De man die haar aanspreekt (eerst denk je nog dat het iemand is die haar te hulp schiet) is zichtbaar de oorzaak van haar toestand. Wat is er gebeurd, wie was die man, met wie praat ze, wat zegt ze, door haar uithalen heen, naar adem happend huilend?


Anouk de Clercq - Conductor (BE, 2004 2'20'')

Conductor (De Clercq, Anouk) online database


Een bliksemafleider licht op tegen een achtergrond van donkere wolken. De beweging van de wolken en de gure wind geven je een onheilspellend gevoel. De wind trekt aan, het wordt donkerder en dan....


Arno Coenen & Transformer di Roboter - Bagdad Disco (NL, 2005, 4'44'')

Baghdad Disco (Coenen, Arno & Transformer di Roboter) online database


Leaders voor nieuwsprogramma's, reclames, videoclips en games maken allemaal gebruik van dezelfde visuals om hun boodschappen vorm te geven en te animeren. Tijdens het zappen langs televisiezender duikelen de wereldbollen, cartoonfiguurtjes, logo's en driedimensionale letters over het beeldscherm om de informatie die ze vertegenwoordigen kracht bij te zetten. Arno Coenen giet zijn Baghdad Disco in precies die vorm van gladde, glimmende en zonder zwaartekracht bewegende icons. 'Breaking news' koppen koeienletters in het begin, om ruimte te maken voor een upbeat verhaal waarin gouden uzi's, de Berlijnse beer, dansende Legofiguurtjes met sluiers en verarabiseerde electro pop een grote rol spelen.

[endPage]

[beginPage: Kinderprogramma]

Ook was er een speciaal kinderprogramma; Grote Kunst voor Kleine Mensen, een collectie korte kunstfilms voor kinderen van twee t/m zes jaar. Grote Kunst voor Kleine Mensen is taalloos en daarmee toegankelijk voor kinderen van alle nationaliteiten. In het kader van dit kinderprogramma werden er op een aantal locaties workshops gegeven voor kinderen door een kunstenaar uit het programma.



Grote Kunst voor Kleine Mensen is een collectie korte kunstfilms voor kinderen van twee t/m zes jaar. Het is een 'audiovisueel prentenboek' dat kinderen op jonge leeftijd al iets meegeeft van de vormentaal van beeldende kunst. De films vertrekken vanuit een herkenbaar beeld om vervolgens alle hoeken van de verbeelding op te zoeken. Grote Kunst voor Kleine Mensen is taalloos en daarmee toegankelijk voor kinderen van alle nationaliteiten.

Concept en productie: Cut-n-Paste [Carolien Euser l Nathalie Faber]

Luna Maur
er & Roel Wouters - Sally (2' 14” )
Rollende knikkers doen wat ze willen. Gevangen in een ruimte waarin de zwaartekracht anders werkt dan normaal bewegen de knikkers langs wanden en plafond.

eddie d - Mi Cocina (2' 51” )
Wat doet onze keuken als we even niet opletten? Niets…? Of maakt 'ie even een dansje?
 

eddie d / Mi Cocina


Sylvie Zijlmans
- Ik de jouwe, Jij de mijne (1' 54” )
Twee vrienden kijken elkaar
aan en brengen hun voorhoofden naar elkaar toe.
Grote liefde spat over.

Jasper van den Brink - Stuiterballen (2' 20” )
Gekleurde ballen op het wegdek blijven niet waar ze neergelegd zijn. Op speelse wijze wordt een brug gebruikt waar deze eigenlijk niet voor bedoeld is. Alsof de fantasie van de brugwachter op hol is geslagen.

Elspeth Diederix - Op de keukentafel (2' 00” )
Op de keukentafel bevindt zich een stilleven wat tot leven komt en waarin een nieuwe wereld ontstaat.

Jeroen Eijsinga - Aardappel (2' 15” )
Een tafelrand en twee behaarde armen. De ene hand pakt de aardappel, de andere begint met schillen.

Michal Butink - 1234 (3' 00” )
In de video 1234 is de camera geplaatst op een schijnbaar doodnormale plek in een park. Terwijl de tijd verstrijkt komen wandelaars, fietsers, honden en hardlopers voorbij. Door het spelen van het ritme in montage en de muziek ontstaat er een spel van bewegingen en licht. Ondertussen gaat het ook over vragen als: Wat is snel en wat is langzaam, wat is dichtbij en wat is veraf?

Pia Wergius - Zonder titel (3' 00” )
In een duistere ruimte achter een hermetisch gesloten metalen deur, zit een zwangere vrouw grote lappen stof aan elkaar te naaien. Een oplaaiende wind neemt de vorm aan van een storm.

Femke Schaap - Dingen (2' 15” )
Theepot, klomp, voetbal, mixer, meloen, speelgoedpaard, gitaar, laars, politie-auto, fles, fluitketel, p
otloden, paprika, strohoed. AL DIE DINGEN worden opgestapeld in een chaotische berg, waarin de ordening, volgorde en balans toch heel precies zijn en waarbij geen DING op een verkeerde plek past.

PIPS:LAB (Keez Duyves & Stije Hallema) - De wereld volgens het konijnenhok (2' 27” ) Twee meisjes spelen in een saaie lege parkeergarage, het licht van hun lichtzwaard blijft staan in de ruimte. Op de maat van de muziek wordt het ene meisje door het andere 'ingesilhoueerd'. Zo maken ze samen een woud van licht!

De wereld volgens het konijnenhok


Persijn Broersen & Margit Lukacs - Achter de kast (3' 11” )
De film is een Droste reis door telkens weer hetzelfde bos in een andere gedaante. In het bos staat een huisje, in het huisje staat een kast, in de kast is weer hetzelfde bos. Alsof je in een droom zit waarin je niet vooruitkomt. De film is gemaakt door een virtuele camera door stilstaande foto's te laten bewegen. Op die manier ontstaat een hypnotiserende kijkdoos met een sprookjesbos waar je doorheen zweeft.

[Endpage]

[beginpage: Kids workshops]

In het kader van het kinderprogramma werden er op diverse locaties workshops gegeven door kunstenaars uit het programma.

Workshops Big M

Kleine Biennale, Houten zo 4 juni (14-15u) Pia Wergius
Mooi Weer Spelen, Delft zo 11 juni (14-15u) Pips:lab
Amsterdam Roots festival zo 18 juni (14-15u) Jasper van de Brink
Oerol, Terschelling di 20 juni (15-16u) Pips:lab
ETCETERA, Amersfoort wo 28 juni (15-16u) Pips:lab


Workshop Stuiterballen


Workshop Stuiterballen door Jasper van den Brink
Jasper van den Brink laat de video ‘Stuiterballen' zien. Hierin wordt een ophaalbrug gebruikt waar deze eigenlijk niet voor bedoeld is.
Ter plaatse zal de film met eenvoudige middellen nagemaakt worden en daarna vertoont worden aan het publiek. Voor kinderen van 2 tot 6 jaar.

Workshop Windvlagen door Pia Wergius
De workshop zal over de wind gaan. Er staat een grote ventilator en de kinderen krijgen kledingstukken en andere wapperende dingen. De kinderen voelen hoe het is om in een harde wind te staan. De wind wordt gefilmd en gefotografeerd.


Workshop Silhouettten


Workshop Silhouettten door Pips:lab

In de film 'De wereld volgens het konijnenhok' blijft het licht van het lichtzwaard van de kinderen in de ruimte staan. Op de maat van de muziek wordt het ene meisje door het andere 'ingesilhoueerd'. Zo maken ze samen een woud van licht! Pips:lab maakt samen met jou een interactief theater met silhouetten en licht.
[endpage]

[beginPage: Links]

http://www.artimond.nl/

http://www.dekleinebiennale.nl/

http://www.mooiweerspelen.nl/

http://www.amsterdamroots.nl/

http://www.oerol.nl/

http://www.festivaletcetera.nl/1

isis arts

Cut - n paste

[endPage]