Call voor nieuwe Annlee kunstwerken

Mircea Cantor - I Am Still Alive - 2004

NIMk wil jouw interpretatie op het Annlee project en maak deel uit van de tentoonstelling Yes, we’re open!

NIMk’s aankomende tentoonstelling met de wellicht ironische titel 'Yes, we're open' -gezien de recente persberichten over het sluiten van het instituut aan het einde van het jaar- gaat over openheid in de kunst. Openheid staat hier centraal als thema, vorm en eigenschap. Wat betekent openheid in relatie tot kunst in het huidige (internet) tijdperk? Momenteel beschouwt men het internet als 'open' en vrij medium om daarmee informatie te kunnen vinden, verspreiden en remixen, maar tegelijkertijd wordt hier ongelooflijk aan getornd door de politiek en commercie. Tegelijkertijd wordt deze vrijheid beperkt door copyright wetgeving die steeds complexer en prominenter geworden is. Hoe worden kunstenaars hierdoor beïnvloed? Tot op welke hoogte staan kunstwerken open voor interpretatie en interventie?

Het No ghost, just a shell project kan omschreven worden als een ‘open kunstwerk’. In 1999 kochten de kunstenaars Pierre Huyghe en Phillipe Parreno een mangafiguur van “K” Works, een Japans bedrijf dat mangafiguren ontwikkeld. De kunstenaars besloten de animatie te ‘bevrijden’ van de animatie-markt en gaven het de naam Annlee. Nadat Huyghe en Parreno zelf werken met Annlee hadden gemaakt, nodigden ze andere kunstenaars uit om haar, gratis, te gebruiken voor nieuwe kunstprojecten. Annlee kreeg zo een stem, een geschiedenis en een identiteit; dook op in animatiefilms, schilderijen, objecten, installaties, posters, tijdschriften, geluidswerken en een boek. Uiteindelijk werden er 28 werken geproduceerd door 18 kunstenaars. In 2002 kwam Annlee definitief aan haar einde (inclusief doodskist) en werd ze bevrijd uit het rijk der representatie -zoals Huyghe en Parreno het omschreven- door de copyright op het beeld over te dragen aan Annlee zelf.


Pierre Huyghe - Two Minutes Out of Your Time - 2000

Is dit werkelijk het einde? Is Annlee dood, vrij of beiden? Copyright werd hier expliciet gebruikt om een toegeëigend beeld, dat de potentie heeft als open kunstwerk vrij te circuleren, af te sluiten. Annlee is met deze daad verdwenen als beeltenis, maar niet als onderwerp van discussie of als inspiratiebron voor nieuwe kunstwerken. Zoals Philippe Parreno het zelf zei: ‘Het project eindigt niet met de afwezigheid van Annlee, het kan altijd meer auteurs voortbrengen.’ Tien jaar nadat het project afgerond werd, nodigt NIMk je daarom uit om ‘officieus’ te reageren op het Annlee project en hoopt dat deze figuur je inspireert tot het maken van nieuwe werken.

We kijken uit naar jouw input, ideeën en gloednieuwe kunstwerken! Upload jouw interpretatie op de blog van het ‘Annlee@NIMk’ project annlee.nimk.nl. De blog maakt deel uit van de tentoonstelling Yes, we’re open die opent op 1 juni en loopt tot halverwege augustus.

UPLOAD INFO
http://nimk.nl/blog/annlee/wp-admin/
user: gast
password: welkom

Voor inspiratie en meer informatie over Annlee en het project ga naar:

http://www.noghostjustashell.com/
http://www.airdeparis.com/pann2.htm