“De leden van de Lunar Society worden ook wel de vaders van de Industriële revolutie genoemd. Het belang van dit genootschap komt voort uit hun pionierswerk in de ontwikkeling van experimentele chemie, scheikunde, techniek en geneeskunde, gecombineerd met de leidende rollen die ze vertolkten op het gebied van productie en commercie en met politieke en sociale idealen”. - Jenny Uglow LUNÄ komt voort uit Dijkman's fascinatie voor de achttiende-eeuwse Verlichting. Ook wel bekend als de Eeuw van de Rede, verschoof in die periode de aandacht naar het belang van de ratio en de wetenschap. Het vertrouwen in de rede en technologie overtuigde mensen van de notie van vooruitgang en het vermogen de natuur te overwinnen. De pijlers van de westerse beschaving zoals we deze nu kennen werden toen gevormd. Juist omdat deze periode zo bepalend is geweest voor ons gedachtegoed en gedrag is Dijkman zo geïnteresseerd in de Verlichting. LUNÄ is een facsimile van de tafel waaraan een invloedrijke groep industriëlen en geleerden die bekend stond als de Lunar Society elkaar maandelijks ontmoetten in Birmingham. James Watt, Josiah Wedgewood, Matthew Boulton, Joseph Priestley en Erasmus Darwin waren onder andere lid van dit genootschap. De te monteren versie van deze imposante tafel is representatief voor het verwrongen gevoel voor humor van de kunstenaar, waarbij ze de optimistische, progressieve normen en waarden die werden verkondigd tijdens de Verlichting relateert aan hedendaagse massaproductie en de geglobaliseerde economie. Deze processen kunnen worden beschouwd als nalatenschappen van de Verlichting. De tafel reist met de kunstenaar naar verschillende locaties en kan als 'podium' gebruikt worden voor een serie discussies die een hedendaagse blik werpen op onderwerpen die de leden van de Lunar Society bezig hebben gehouden. Het publiek is uitgenodigd om actief deel te nemen aan deze overpeinzingen, stil te staan bij de gevolgen van hun ideeën en om samen met anderen op een meer experimentele, kritische manier over te toekomst na te denken. |