Rene Coelhoprijswinnaar 2008
15-07-2008
Juryrapport:
Uit alle werken spreekt veel vakmanschap. Het zijn beknopte statements hoe lang de werken ook duren en waarbij tragiek de boventoon voert. Het verlangen naar communicatie tussen het individu en de samenleving is een opvallende overeenkomst tussen de geselecteerde films.
Het winnende werk heeft precies gecomponeerde beelden met een subtiele soundtrack. Meer dan de anderen weet de winner deze elementen te doseren zodat het werk tot het einde blijft boeien. De jury heeft gekozen voor een werk dat in een nostalgisch decor een actueel thema uitdraagt dat je na het zien lang bijblijft. De winnaar is...Marcel Dingemanse met zijn epische “Disputed Territory”.
De jury René Coelhoprijs 2008: Macha Roesink, directeur De Paviljoens; Domeniek Ruyters, hoofdredacteur Metropolis M en Persijn Broersen, beeldend kunstenaar.
(Disputed Territory)
Het is onduidelijk waar hij zich bevindt – een bosrijk gebied met grote vlaktes en water – het kan overal zijn en nergens. De grauwheid van het landschap roept een verstilling op, alsof we naar een tafereel kijken dat tijdloos is, of misschien zelfs buiten de tijd bestaat. Zijn bewegingen lijken vaak doelloos en dan weer vol overtuiging, een afwisseling van actie en afwachting. De handelingen gebeuren met verschillende objecten – een vlag en een verrekijker zijn te benoemen, maar een vreemde doos met een koker en een wiel aan een stok doen surreëel aan – niets lijkt echter een resultaat te geven. Hij is gekleed in een militair kostuum, Napoleontisch aandoend: een soldaat, een dwaas of een geest, gevangen op het slagveld?
Toch blijft het ‘betwist gebied’ van Marcel Dingemanse ontoegankelijk. Het dromerige shot van de camera, gericht boven de horizon op ruisende takken die langzaam van een scherp naar een onscherp beeld overgaan, versterkt dit. Niet de aarde maar de ondefinieerbare hemel als onderwerp. Misschien metaforisch voor de staat van de man die we in het beeld volgen? Het niemandsland van de soldaat zonder doel is zijn ‘iemandsland’, zijn ruimte voor betekenis.
De objecten die de soldaat omringen zijn hun betekenis, hun symboliek kwijt, of deze bestaat alleen voor hem. Bevindt hij zich in het sluimergebied van wereld en waanzin? De soldaat lijkt zich in een moment in de film, uit de werkelijkheid te willen onttrekken door zich in te graven in een hol. Hij probeert de grenzen tussen hem en de wereld te versterken. Dingemanse toont ons de ambiguïteit van grenzen: tussen binnen en buiten, tussen werkelijkheid en fictie, tussen orde en chaos, tussen rede en waanzin, en tussen ik en jij.
[tekst Laura van Grinsven]