Kelli Dipple, mapping locations in time

Artist in residence March - May 2003


Kelli Dipple spend 3 months in residence at the Netherlands Media Art Institute throughout March - May 2003. Developing open source software along side a site specific performance for the internet and linked venues.

m:a:p:p mapping locations in time

De Australische kunstenares Kelli Dipple heeft zich van maart tot en met juli 2003 bezig gehouden met het leggen van de basis voor de ontwikkeling van een geïntegreerd communicatiemiddel dat gebuikt kan worden bij de produktie van culturele activiteiten. Kelli leidde het project en werkte nauw samen met een php-programmeur, java-programmeur en grafisch ontwerper om de gebruikers-interface en functionaliteit van de software te ontwikkelen.



Een belangrijk onderdeel vormt het 'collabarative scheduling'. Het maken van een planning met verschillende partijen, tegelijkertijd, op verschillende plekken (ter wereld). Handig is dat de tijdsplanning automatisch wordt aangepast aan de tijdszone waarin men zich bevind. Het is een bespreking met behulp van video en/of audio en/of chat en/of sms en/of FTP.

Kelli wil dus bestaande diensten en objecten die momenteel (deels) afzonderlijk gebruikt worden, volledig integreren. Haar beweegredenen zijn praktisch en niet esthetisch. Het uiteindelijke doel is het maken van een systeem dat het organiseren en uitvoeren van een cultureel evenement (dat op verschillen plekken plaatsvindt) makkelijk maakt.

Kelli heeft in drie maanden de basis neergelegd. Voor de ontwikkeling wordt gebruik gemaakt van open source software, zodat ook andere mensen het idee verder kunnen uitbreiden.

 

Biography
Australian artist and project manager Kelli Dipple, has worked for the past 7 years at the intersection of digital technology and performance practice. Having trained traditionally in theatre directing and choreography at the Queensland University of Technology in Brisbane Australia, Kelli has since developed a detailed knowledge of video conferencing, streaming media, web and digital video technologies. Specializing in international co-production, interdisciplinary research, collaborative practice, performance making and remote / multiple site events. Her practice draws upon a collaborative and interdisciplinary methodology and maintains an interest in the integration of visual, interactive, communication and network technologies into live events for live audiences.

Resent R&D supported by the New Media Board of the Australia Council for the Arts, involved researching the distribution of live events and screen culture across networks and the development of remote collaboration. Exploring narrative and form on a multi-casting video conferencing network. Involving residencies and teaching at The University of Florida Digital Worlds Institute (USA), Ohio State University (USA), and The University of Manchester (UK).

Long term artistic collaborations have included work with Company in Space (Melbourne) including performances for The Melbourne International Festival (Australia), The Star Alliance Hong Kong Festival, New Territories Festival (UK), Siggraph (USA), IDAT (USA), The Digital Summer Festival (UK) and Monaco Dances Forum / as well as Keith Armstrong and The Transmute Collective (Brisbane) including presentations, online projects and performances for The Mediaterra Festival - Operating Net (Greece), Super Computing Global Conference (USA), Site Gallery Live Art (UK), Latitude Festival (Australia) and the BTV Creative Convergence Conference (UK).

Over the last two years in the UK, Kelli has managed and produced work for Site Gallery, Hull Time Based Arts, PVA, shinkansen, Future Physical, BTV, The Lighthouse Media Centre, Active Ingredient and Vincent Dance Theatre. Kelli has also worked in Australia with The Brisbane Powerhouse, The Graphite Festival, Igneous, Griffith Artworks, The Next Wave Festival, The St. Kilda Film Festival, Slaughterhouse, The Sydney University Viz Lab and The Queensland University of Technology.