Digitale Kunst en Nieuwe Media

01-04-2000


Op initiatief van het Nederlands Instituut voor Mediakunst zijn in de periode 1999-2000 vier projecten van beeldende kunstenaars in samenwerking met Artlab ontwikkeld, uitgevoerd en gepresenteerd. Binnen het Artlab kregen de kunstenaars voldoende tijd, ruimte en deskundige ondersteuning om werkelijk te experimenteren en hun verwachte voorstelling te realiseren. De projecten hadden als gezamenlijk uitgangspunt dat ze de mogelijkheden van non-lineaire en interactieve beeldtaal centraal stellen omdat hier de inhoudelijke betekening van beeldende kunst centraal staan.

Het doel van het project was het realiseren van het voorstel van de desbetreffende kunstenaars, het verrichten van onderzoek naar het ontwerp- en of ontstaansproces van een kunstwerk met nieuwe technologie. De realisatie vond plaats in een presentatie of tentoonstelling bij het NIM, en naar aanleiding van het project zou er een publikatie gemaakt worden.

De kunstenaars die meegewerkt hebben aan dit project waren:

Elsa Stansfield / Madelon Hooykaas
In het Artlab maakte het duo Stansfield/Hooykaas in 1999 de CD ROM Person to Person. Deze CD ROM is als draagbare installatie onderdeel geweest van de tweetalige publikatie die ter gelegenheid van een oeuvre tentoonstelling november/december 1998 in het NIM verscheen. Reden voor dit project is het onderzoek naar het gebruik van CD ROM's als autonoom medium. Hiervoor heeft een technisch team zowel inhoudelijk als conceptueel samengewerkt met de kunstenaars Madelon Hooijkaas en Elsa Stansfield. Het resultaat is een CD ROM die op kunstfestivals in de prijzen is gevallen.

Stefan van Dinther/Tobias Schalken
Stefan van Dinther/Tobias Schalken maakte in samenwerking met het Artlab het Interactieve werk Peary. Het centrale thema van dit werk is de ontmoeting met de onbekende andere. Dit werk is ten toon gesteld tijdens het World Wide Video festival 1999. Een computerbeeld moest reageren op de toeschouwer. Een systeem wat is ingericht met een dubbele video kaart projecteerde een beeld op twee grote projectie schermen. Door te spelen met het beeld krijgt de toeschouwer de indruk met een 'menselijk' figuur te maken te hebben die door een virtuele ruimte beweegt.

Marnix de Nijs
Panoramic Accelaration van Marnix de Nijs is in het Artlab ontwikkeld. Dit werk is ook ten toon gesteld tijdens het World Wide Video Festival 1999. Uitgangspunt voor dit project is manipulatie van een videostream waarbij de gebruiker die in de stoel zit kijkt naar twee verschillende plekken in de video tegelijk. Het te ontwikkelen programma moest de video dynamisch kunnen mixen, uit elkaar halen en weer samenvoegen. Tevens moest de draaisnelheid van de stoel gemeten worden om dit samenvoegen te beïnvloeden.

Yntse Vugts
Naadloos scrollen in video en geluid, voor en terug, met lage en hoge snelheid en dit allemaal aangestuurd door spelers in een performance setting was het uitgangspunt voor de installatie Con Moto van Yntse Vught. Hiervoor is een midi interface met het speelveld ontwikkeld en kan het geluid tot bijna kosmisch lage tonen kan worden terug gebracht.

De ervaringen van de samenwerkingen tussen de kunstenaars en het Artlab waren zo positief, dat is besloten om dit programma in plaats van een incidentele een structurele basis te geven. Met de Cultuurnota 2001 - 2004 ondersteunt het Ministerie van OC&W dit voornemen. In de schikking van OC&W staat : 'De subsidie is bedoeld voor ondersteuning van alle functies van het instituut en met name ter versterking van het Artlab .. '

Naar aanleiding van dit project heeft het Artlab een CD ROM website gemaakt die nu on-line te bekijken is. Het ontwerp van de website is zo opgezet dat in de toekomst een databank op te zetten is met alle projecten die in het Artlab gedocumenteerd zijn. Vormgeving: Andreas Hack en Rinze Vegelien

Met dank aan:
Het project Digitale Kunst en Nieuwe Media is tot stand gekomen met subsidie van de Mondriaan Stichting.