Uitmarkt 1999

Van 27-08-1999 t/m 28-08-1999


Oplichtende vensters

Het World Wide Video Festival, het Nederlands Instituut voor Mediakunst, MonteVideo/Time Based Arts en het Filmmuseum bieden het Uitmarktpubliek gezamenlijk een bijzonder programma met videovertoningen. De ramen van de Sandberg-vleugel lichten op: ze worden gebruikt als beeldschermen. De videoprogramma's die worden vertoond geven een beeld van het aanbod van de drie instellingen in het komend seizoen. Het programma is doorlopend te zien op 27, 28 en 29 augustus van 21.00-01.00 uur.

Het Filmmuseum presenteert op de ramen van het Stedelijk Museum de dubbele, a-synchroon geprojecteerde videoinstallatie DE BRIEF. In DE BRIEF bewerkte Peter Delpeut met zijn editor Menno Boerema diverse scènes uit Delpeuts nieuwe film DIVA DOLOROSA, die op 21 oktober aanstaande in première gaat in het Filmmuseum Amsterdam en het Haags Filmhuis. DIVA DOLOROSA is een weerslag van Delpeuts filmische zoektocht naar het fenomeen Italiaanse filmdiva uit de jaren tien. Deze diva's - stuk voor stuk prachtige vrouwen in prachtige gewaden - waren de allereerste grote filmsterren. Van 4 t/m 24 november presenteert het Filmmuseum de acht mooiste Italiaanse divafilms, alle live begeleid. Bij RAPSODIA SATANICA (1915) wordt extra uitgepakt: de film wordt begeleid door een twaalfkoppig ensemble van het Sweelinck Conservatorium (4 t/m 7 november).


Het World Wide Video Festival, dat dit jaar plaatsvindt van 15 t/m 19 september waarbij de festivalexposities te bezichtigen zijn t/m 10 oktober, heeft gekozen voor twee video's van Alexander Hahn en Keith Piper. Het verval van de landschappen en gebouwen die in het geheugen zijn opgeslagen, is een terugkerend thema in het werk van Hahn. Dit wordt geaccentueerd door de cyclische beelden van URBAN MEMORIES; een gebouw dat instort na een explosie, maar tegelijkertijd herrijst. Wellicht is dit op te vatten als een metafoor voor het functioneren van het geheugen, waarin oude herinneringen vervangen worden door nieuwe. Keith Piper is sterk begaan met de zwarte strijd en beschouwt zijn werk als onderdeel van het geheel van sociale en culturele transformaties. THE EXPLODED CITY speelt in op het idee dat er demarcatielijnen zijn in de huidige stedelijke omgeving die mensen op grond van ras en klasse scheiden. In het werk declameert een centrale figuur een tekst die is gebaseerd op het bijbelse verhaal over de Toren van Babel. 'Tijdens het World Wide Video Festival is mediakunst het medium voor een reflectie op de hedendaagse samenleving. Het internationale programma geeft een beeld van een voor de mediakunst van oudsher multiculturele kunstwereld. De programmering van het nieuwe festival biedt een grote diversiteit aan presentaties, media en onderwerpen en staat in het teken van: meetings, video, websites & cd-rom presentaties, dvd-producties, installaties, mediaperformances en het seminar. De festival exposities zijn te bezichtigen tot en met 10 oktober. De festival locaties zijn: het Stedelijk Museum Amsterdam, de Melkweg, De Veemvloer, MonteVideo/TBA, W139, De Gate Foundation en Bellisima.'

Runa Islam / Stare Out (Gaze)

Het Nederlands instituut voor Mediakunst, MonteVideo/TBA toont twee werken van de Britse kunstenares Runa Islam (1970). In GAZE (1998) licht Islam de koele distantie van het oogcontact uit de sfeer van mode en reclame en herleidt deze tot haar mythische oorsprong: het erotische ogenspel gerelateerd aan de dood, zoals in het verhaal van Orpheus en Euridyce. Het gecommercialiseerde beeld wordt gereduceerd tot de vraag: 'Wie kijkt er naar wie?' GAZE is doelbewust gemaakt voor openbare ruimtes waar het beeld in projectie tot tien maal zo groot kan worden opgeblazen, als een bewegend reclamebord dat het publiek gebiologeerd kan doen staren naar het achteraanzicht van een jonge, blonde vrouw die zich tergend langzaam omdraait. Ten langen leste staart de vrouw terug, net lang genoeg om een aangrijpende indruk achter te laten, voordat zij zich terugtrekt in het duister.
STARE OUT (BLINK) (1998) is oorspronkelijk een 16mm film van drie minuten waarin het draait om de manier waarop dit medium de illusie van iets materieels op ons kan overbrengen. De luciditeit van beeld en beweging is afhankelijk van wat wij op ons netvlies waarnemen. We zien een foto-negatieve projectie van het gezicht van een vrouw, met wijd opengesperde ogen. Deze projectie wordt zo nu en dan onderbroken door een felle, witte lichtflits, waarbij een glimp van het diapositieve, 'echte' gezicht van de vrouw in ons netvlies gebrand wordt, als een droombeeld, een hardnekkig nabeeld.

Meer werk van Runa Islam zal te zien zijn op de tentoonstelling Dis.Location, van 7 t/m 19 september in Dortmund, Guentherstrasse 65, waar in een periode van twee weken werk van 16 kunstenaars de revue zal passeren.

Meer informatie is te vinden op
 


Ook zal nieuw werk van Runa Islam te zien zijn op de uitwisselings-tentoonstelling met de Kunsthochschule fur Medien te Keulen, die in oktober plaats zal vinden.



Runa Islam / Gaze

Uitmarkt 1999



27, 28 en 29 augustus
Locatie: ramen begane grond Sandberg-vleugel van het Stedelijke Museum, Van Baerlestraat, Amsterdam
Tijdstip screenings: 21.00 - 1.00 uur
Georganiseerd door: Filmmuseum, World Wide Video Festival en het Nederlands Instituut
voor Mediakunst, MonteVideo/Time Based Arts


Filmmuseum


DE BRIEF (1999)
Peter Delpeut en Menno Boerema
57 minuten

Bewerking van beelden uit DIVA DOLOROSA
premiere 21 oktober in het Filmmuseum


World Wide Video Festival


URBAN MEMORIES (1993)
Alexander Hahn (SW)
20 minuten

THE EXPLODED CITY (1997), installatie
Keith Piper (GB)


Nederlands Instituut voor Mediakunst, MonteVideo/Time Based Arts


GAZE (1998)
Runa Islam (GB)
Videoloop, 15 minuten

STARE OUT (BLINK)
(1998)
Runa Islam (GB)
Videoloop, 15 minuten