Uitmarkt 2002

Van 24-08-2002 t/m 25-08-2002


Videokunst onder het Rijksmuseum

Tijdens de Uitmarkt 2002 presenteert het Nederlands Instituut voor Mediakunst, Montevideo/Time Based Arts een afwisselend videokunst programma onder de bogen van het Rijksmuseum. Op deze bijzondere locatie is op 24 en 25 augustus van 12.00 tot 18.00 uur doorlopend een zestal videowerken te zien van verschillende kunstenaars die onlangs in de collectie van het Nederlands Instituut voor Mediakunst zijn opgenomen.
Extra project van KKEP See You

() online database



Het tien minuten durende Triptych (USA, 2000) van Robert Arnold laat een druk verkeersplein zien. Op het eerste gezicht lijkt het afgebeelde één geheel. Het is echter opgesplitst in drie beelden. Het resultaat is dat de aandacht voor het bewegende verkeer verschuift naar de pure beweging van de kleurige objecten

Jeroen Kooijmans
heeft in Nina (NL, 2001) de oever van het Noordzeekanaal als uitzichtpunt genomen. Deze poëtische film bestaat uit korte, documentaire-achtige shots, zowel fictie als non-fictie, van grote en kleine boten en de bedrijvigheid aan boord.

() online database



In Trembling Time ( NL, 2001) van Yael Bartana wordt de onafwendbaarheid getoond van de beweging op de autosnelweg. Alhoewel de auto's stil komen te staan, de mensen uitstappen om roerloos in de verte staren waar ze heen zullen gaan, stappen ze uiteindelijk toch weer in en gaat de stroom auto's verder.

Sketch for Angels (NL, 2000) gemaakt door Pia Wergius, ontvouwt langzaam een bizarre situatie. Er hangt een meisje uit haar raam, compleet op haar gemak. De ijle stem die de beelden begeleidt maakt het een bijzonder geheel.

() online database



Van eddie d is tijdens de Uitmarkt zijn nieuwste werk Orquesta Revoltillo (NL, 2002) te zien. In dit werk vormt geluid het uitgangspunt voor het beeld. Het is een muzikale compositie die bestaat uit ritmische elementen, tonale klankelementen en gesproken tekst.

() online database



In de eigentijdse film Great Balls of Fire (USA, 2001) van Leon Grodski speelt geluid ook een belangrijke rol. Hier is de maker van het geluid een vrolijke bedelaar die de New Yorkse filmmakers tegenkwamen de dag na 11 september 2001. Schuddend met zijn beker met kleingeld, zingend, pratend, deelt de bedelaar zijn meest fantastische theorieën over het gebeurde met de toeschouwer.

Onder de naam KKEP maken Selene en Stef Kolman projecten in de openbare ruimte. KKEP is bekend vanwege hun innovatieve manier van werken waarbij ze gebruik maken van verschillende kanalen, van televisie tot Internet en gsm.


De projecten van KKEP bestaan uit een combinatie van kunst, reclame, nieuws en entertainment. Voor de tentoonstelling maakt KKEP gebruik van het sms protocol, waarmee de mobiele telefoon door de gebruiker gepersonaliseerd kan worden met een afbeelding van eigen ogen. Een txt.file wordt op de mobiel automatisch omgezet in een afbeelding van de zojuist gefotografeerde ogen.

KKEP