Live Cinema 20/1/2004

20-01-2004


Onder invloed van de steeds snellere hard- en software zijn tegenwoordig live-real time-beeld editings mogelijk. Hierdoor kan de beeldmaker, zoals de laptop-muzikant, direct beeld genereren en manipuleren. De komende maanden zal het Instituut aandacht schenken aan live-cinema. Een samenwerkingsproject met Nederlandse centra voor experimentele kunst en muziek zoals Extrapool (Nijmegen), Klub Koe ('s-Hertogenbosch) en WORM (Rotterdam).



Deze avond presenteert Extrapool: Interzone Perceptible (Essen/Duitsland) en VID:BAD (Enschede). Doordat zij direct hun beeld en geluid aan elkaar terugkoppelen, zijn zij in staat om elkaars video- en audiostreams te bewerken. In verschillende modules zullen VID:BAD en Interzone Perceptible tegelijk input en output voor elkaar zijn. Interzone Perceptible verzorgt vooral het geluid, terwijl VID:BAD voornamelijk met beeld werkt.

Matthijs van Henten, Dursun Koca en Niels Elburg maken deel uit van VID:BAD. VID:BAD staat voor 'video battle'. Direct en ter plekke laten zij 'timeloops' en harde bewerkingen los op beeld en geluid, op de ruimte, het publiek en de muziek. Hiervoor wordt gebruik gemaakt van de Linux software 'VeeJay' (http://veejay.sourceforge.net).



Interzone Perceptible
wordt gevormd door Sven Hermann (elektrische accordion & electronica), Matthias Hettmer (electrische bas & electronica) en Hans-Joachim Hespos ('kaleidoskopes luftsilber')
Zij zullen als extra programmaonderdeel de zwijgende film Paris qui dort (1924) van René Clair live voorzien het muziekstuk. ipa d quorst.(een anagram van paris a qui dort).

Aanvang 20.30 uur
Entree 4,-